Ilga Š.

Izglītības un zinātnes ministres Ilgas Šuplinskas paziņojums. 

Vēlos sniegt savu viedokli par Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) publiski paustajiem pārmetumiem par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), kā arī manu darbību.

Pēdējā tikšanās reizē, 12.novembrī, notikušajā LIZDA padomes sēdē, kur mēģinājām runāt par sadarbību Latvijas izglītības sistēmas reformēšanā, es vērsos pie LIZDA vadības ar precīzu jautājumu, ko īsti organizācija redz kā savu publisko un aizkulišu rīcību virsmērķi. Saņēmu atbildi, ka LIZDA galvenais uzdevums ir cīnīšanās par resursiem. Protams, ka resursiem visplašākajā šī vārda nozīmē, piebilstot, kamēr nav visu resursu, tikmēr nevar notikt nekādas pārmaiņas. Savukārt procesi, kas notiek IZM, ir virzīti uz izglītības kvalitāti, bērna, jaunieša prasmju, talantu atklāšanu, dzīves prasmju nostiprināšanu. Tātad LIZDA interesē nevis atbalsta mehānisma veidošana skolotājam, nevis bērnu vai Latvijas valsts iedzīvotāju intereses, 21. gadsimta izglītības pieejamība, modernizācija, bet tieši resursi. Runājot par finansējumu, IZM 2021.gadā ir panākusi papildus 40 miljonu eiro piešķiršanu pedagogu un akadēmiskā personāla algu kāpumam pamatbudžetā, 16 miljonu eiro attālinātā mācību procesa, kompetenču pieejas vajadzībām, t.sk., digitālās pratības kursiem skolotājiem, viedierīču iegādei, mācību raidījumiem “Tava klase” utt.

Manuprāt, šis ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc dialogs starp LIZDA un IZM neveidojas tik saskanīgs. Esmu skaidri definējusi, ka manas prioritātes vienmēr būs augstāka izglītības kvalitāte un bērna intereses izglītības sistēmā. Es zinu, ka, lai izveidotu ideālu sistēmu, ir nepieciešamas nopietnas pārmaiņas un Latvija atrodas aktīvu pārmaiņu procesā. To, ka pārmaiņas Latvijas izglītības sistēmā ir nepieciešamas, atzīst absolūti lielākā Latvijas sabiedrības daļa.

Tāpēc šobrīd mērķtiecīgi un krietni biežāk komunicējam ar skolu vadību, skolotājiem, pašvaldībām, tad var saprast patieso situāciju, redzēt, kas patiesi kavē pārmaiņas un kas ir tikai tukša retorika, gadiem ilgi krāts vēlmju saraksts. IZM un es personiski esam pieejami ikvienam izglītības problēmu, priekšlikumu izsakošajam, reaģējam krietni ātrāk un personiskāk. Tas ir kompetenču pieejas, Covid-19 un mūsdienu sadarbības gadsimta izaicinājums. Esam to pieņēmuši.

Pievienotajā dokumentā ikviens var iepazīties ar daļu no LIZDA prasībām (prezentācijā, ko 12.novembrī prezentēja I.Vanaga to bija vēl vairāk) un IZM sagatavotajām atbildēm uz katru no punktiem. Šis ļaus katram izsvērt, kas viņam ir svarīgs izglītības sistēmā un vai katru izmaiņu var saukt par reformu, kurai nepieciešams lielāks finansējums, vai tomēr tas ir tālākizglītības, metodikas maiņas aspekts, kas ļauj tiekties indivīdam uz personības attīstību un kas nodrošina kvalitatīvāku izglītību šodien, nevis pēc gadiem.

Aicinu skatīties Delfi TV raidījumu ar Jāni Domburu 27. novembrī plkst. 17:00.