Pieaugušo izglītība ir izglītības process cilvēka dzīves garumā (mūžizglītība), kas balstās uz mainīgām vajadzībām iegūt zināšanas, prasmes un pieredzi, lai paaugstinātu vai mainītu savu kvalifikāciju vai nodarbošanās jomu atbilstoši darba tirgus prasībām, savām interesēm un vajadzībām.
Pieaugušo izglītība nav saistīta ar konkrētu vecuma posmu, bet ar cilvēka motivāciju atgriezties izglītības procesā pēc sākotnējās izglītības pabeigšanas vai pārtraukšanas, lai iegūtu jaunas vai pilnveidotu esošās zināšanas, prasmes un kompetences (t.sk. attieksmes) konkurētspējai darba tirgū un/vai pašattīstībai.
Pieaugušajiem ir iespējams mācīties dažādos sev vēlamajos un situācijai atbilstošos mācību veidos un apgūt kompetences:
-
ikdienējā mācīšanās, piemēram, apmeklējot dažādus pasākumus, seminārus, mācoties no kolēģiem utml.
-
formālajā izglītībā, piemēram, iegūstot profesionālo kvalifikāciju vai pilnveidojot profesionālās kompetences profesionālās pilnveides izglītības programmās kādā no kvalifikācijām, studējot augstskolā utml.
-
neformālajā izglītībā, iegūstot jaunas kompetences un pilnveidojot esošās atbilstoši interesēm, valsts vai darba devēja pieprasījumam, piemēram, apmeklējot valodu, datu analīzes, apdares darbu utml. kursus.
Aktuālo informāciju par mācību iespējām var iegūt nacionālā līmeņa prasmju pārvaldības platformā STARS.gov.lv kas nodrošina iedzīvotājiem vienotu piekļuvi kvalitatīvam un darba tirgum atbilstošam mācību piedāvājumam, kā arī nepieciešamajam atbalstam.
Platformā pieaugušajiem ir iespējams izveidot savu mācību kontu, izvēlēties bezmaksas vai līdzfinansētas pieaugušo izglītības atbalsta programmas, uzkrāt iepriekšējo mācību pieredzi un saņemt citus ar mācību aktivitātēm saistītus pakalpojumus.
Pieaugušo izglītības politikas mērķi ir:
-
nodrošināt mūžizglītības pieejamību iedzīvotājiem neatkarīgi no viņu vecuma, dzimuma, iepriekšējās izglītības, dzīves vietas, ienākumu līmeņa, etniskās piederības, funkcionāliem traucējumiem.
-
veidot pieaugušajiem kvalitatīvas izglītības piedāvājumu, kas nodrošina ilgtspējīgas kompetences darbam, pilsoniskai līdzdalībai, personības izaugsmei un sekmē uz augstām prasmēm balstītu konkurētspējīgas zināšanu ekonomikas un demokrātiskas sabiedrības attīstību Latvijā.
-
izveidot saskaņotu normatīvo aktu sistēmu un efektīvu resursu (tai skaitā finanšu) pārvaldi, ievērojot dalītās atbildības un nozaru politikas mijiedarbības principus, vienotas mūžizglītības sistēmas attīstībai.