Valsts ģimnāzijas statusu izglītības iestādei piešķir Ministru kabinets, kā arī tas nosaka kritērijus un kārtību, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts ģimnāzijas statuss (Ministru kabineta 2020. gada 11. augustā noteikumi Nr. 518 “Kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts ģimnāzijas statuss”). Valsts ģimnāzijas pamatuzdevums ir īstenot vispārējās vidējās izglītības programmas. Valsts ģimnāzija ir tiesīga īstenot arī vispārējās pamatizglītības otrā posma izglītības programmu vai pilnu pamatizglītības programmu, kā arī starptautiskā bakalaurāta programmu. Valsts ģimnāzija papildus minēto izglītības programmu īstenošanai veic reģionālā metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas.
Valsts ģimnāzijas statusu piešķir izglītības iestādei, kas vienlaikus atbilst šādiem kritērijiem:
1. izglītības iestādes 12. klases izglītojamo kārtoto obligāto centralizēto eksāmenu rezultātu indekss, ko aprēķina atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā vidējās izglītības pakāpē, pēc vidējās vērtības pēdējo triju mācību gadu laikā ir ne mazāks par 65 procentiem;
2. izglītības iestāde vismaz pēdējos trīs mācību gadus pēc kārtas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1. izglītības iestāde vispārējās vidējās izglītības programmu apguvē klātienes izglītības ieguves formā īsteno ne mazāk kā trīs padziļināto kursu komplektus, ne mazāk kā piecus padziļinātos kursus un ne mazāk kā divus specializētos kursus;
2.2. izglītības iestāde gada laikā ir īstenojusi ne mazāk kā trīs meistarklases citu izglītības iestāžu, tostarp valsts ģimnāziju, pedagogiem un elektroniskajā vidē publicējusi attiecīgo mācību stundu mācību materiālus ar metodiskiem ieteikumiem to izmantošanai;
2.3. izglītības iestāde ir organizējusi un īstenojusi savu un citu vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi ne mazāk kā divās mācību jomās;
2.4. izglītības iestādes pedagogi reģionālajā vai valsts līmenī ir piedalījušies mācību satura izveidē, izglītības satura pilnveidē vai izglītības satura apguves izvērtēšanā;
2.5. izglītības iestādes pedagogi ir uzstājušies reģionālā, valsts vai starptautiskā līmeņa konferencēs, semināros vai līdzvērtīgos pasākumos par izglītības tematiku;
2.6. izglītības iestādē ir organizēta un tiek īstenota izglītības iestāžu pedagogu radoša sadarbība ar citu vispārējās izglītības iestāžu, tostarp valsts ģimnāziju, un augstākās izglītības iestāžu pedagogiem jautājumos, kas saistīti ar mācību saturu un mācību metodiku;
2.7. izglītības programmas ir akreditētas uz sešiem gadiem, izņemot tās vispārējās pamatizglītības programmas un vispārējās vidējās izglītības programmas, kuras saskaņā ar normatīvo aktu, kas nosaka vispārējās izglītības iestāžu un vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu akreditācijas kārtību, ir akreditētas uz termiņu, kas atbilst iepriekš akreditētās attiecīgās izglītības programmas akreditācijas termiņam. Izglītības iestādes darbība un izglītības programmu īstenošana ir novērtēta ar ne zemāku kvalitātes vērtējuma līmeni kā "labi" saskaņā ar šajā apakšpunktā minēto normatīvo aktu;
2.8. izglītības iestādē tiek īstenots sistēmisks darbs izglītojamo spēju un talantu attīstīšanai;
2.9. izglītības iestādes izglītojamie ir piedalījušies zinātniskās pētniecības darbu konkursos, mācību priekšmetu olimpiādēs un projektos valsts vai starptautiskā līmenī.