Publicēts: 21.04.2021.
Atjaunināts: 28.11.2024.
Atjaunināts: 28.11.2024.
Izglītības kvalitātes monitoringa sistēma (IKMS) ir datu, rīku un pētījumu kopums, kas izveidots, lai sekmētu izglītības kvalitātes pilnveidi un attīstību. Tā kalpo kā nozīmīgs instruments kvalitatīvas mācību vides veidošanā, atbilstoši izglītības mērķiem: kvalitatīvas mācības, iekļaujoša vide un efektīva pārvaldība.
IKMS ir būtiska, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti, kas ir svarīga ne tikai katra izglītojamā potenciāla attīstīšanai, bet arī sabiedrības kopējo vajadzību nodrošināšanai.
Lai nodrošinātu izglītības kvalitāti IKMS ietver dažāds darbības, tostarp novērtēšanu un kvalitātes monitoringu, kas paredzēts, lai izsekotu un novērstu trūkumus, optimizētu ieguldījumus un procesus.
IKMS galvenie uzdevumi un funkcijas:
- Kvalitātes definēšana, monitorings un uzlabošana.
- Kvantitatīvo un kvalitatīvo datu apkopošana un analīze (ko nodrošina izglītības analīzes rīki).
- Pierādījumos (un datos) balstītu lēmumu pieņemšanas veicināšana.
Pašlaik IKMS ietver vairākas komponentes, tostarp starptautiskus un nacionālus pētījumus, ekspertīzes un rīkus, kas paredzēti izglītības kvalitātes analīzei dažādos tās līmeņos/griezumos. Šīs komponentes ir dažādās attīstības stadijās, bet to mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju datu apstrādei un interpretācijai, samazinot dublēšanās iespējamību (un atklājot saistības starp noteiktiem kvalitātes aspektiem un kontekstuāliem faktoriem.)
Sistēmas priekšrocības:
- Ļauj identificēt jaunus savstarpējo saikņu modeļus starp izglītības kvalitāti un kontekstuālajiem faktoriem.
- Veicina izglītības mērķu kaskadēšanu starp pārvaldības līmeņiem.
- Nodrošina dažādu ieinteresēto pušu piekļuvi izglītības kvalitātes datiem.
- Atbalsta datos balstītu politikas un stratēģijas plānošanu.
IKMS palīdzēs sekot līdzi izglītības stratēģisko mērķu izpildei, piemēram, "Izglītības un prasmju attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam" definētajiem mērķiem. Nepieciešamības gadījumā sistēma ļaus veikt koriģējošus pasākumus, lai sasniegtu vēlamo rezultātu.
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu un datos balstītu izglītības kvalitātes vadību, vienlaikus stiprinot pašvaldību un izglītības iestāžu kapacitāti tiks īstenoti šādi uzdevumi:
Izglītības kvalitātes attīstības stratēģiskie virzieni
- Izglītības kvalitātes stratēģiska vadība - tās izveide
- Datu analītikas kapacitātes veidošana pašvaldībās
- Izglītības kvalitāti raksturojošo rādītāju pilnveide
- Datu kvalitātes un pieejamības nodrošināšana
- Pētījumu īstenošana datos balstītas politikas īstenošanai
- Attīstīti, pilnveidoti esošie un izveidoti trūkstošie izglītības kvalitātes monitoringa rīki
|
Mērķis |
Lietotāji |
1. Skolēnu snieguma monitoringa rīks (VISC) |
Skolēnu individuālā snieguma (un snieguma dinamikas) novērtējums pamatprasmēs pirmsskolā, 3. un 6.klasē– lasītprasme, matemātika, dabaszinības, ar mērķi sniegt informāciju skolotājiem, skolas vadībai par nepieciešamajiem uzlabojumiem |
|
2. Skolēnu un pedagogu labbūtības novērtēšanas rīks |
Ikgadējs skolēnu un pedagogu labbūtības novērtējums nacionālā mērogā (centralizēti organizēta aptauja) |
|
3. Augstākās izglītības absolventu monitoringa rīks (AIZID) |
AI ieguvušo nodarbinātība, ienākumi un nodarbinātības / bezdarba līmenis 10 gadus pēc augstskolas beigšanas |
|
4. Pedagogu pieprasījuma – piedāvājuma prognozēšanas rīks (AIZID) |
Regulāra vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu pedagogu pieprasījuma un piedāvājuma prognozēšana |
|
5. Profesionālās izglītības absolventu monitoringa rīks (PPID) |
PI ieguvušo nodarbinātība, ienākumi un bezdarba līmenis pēc kvalifikācijas ieguves; rīks veidots pēc analoģijas ar AI absolventu monitoringa rīku |
|
6. Skolu efektivitātes monitoringa rīks (ID) |
Finanšu ieguldījumu atdeve pret izglītības kvalitāti (pret noteiktiem IK rādītājiem) vispārējā izglītībā, profesionālajā izglītībā |
|
7. Risku identificēšanas rīks (IKVD) |
Izglītības iestāžu paškontrolei un IK regulāram ārējam monitoringam, lai uz IK potenciāli pazeminošiem apstākļiem varētu reaģēt nekavējoties, parādoties pirmajām to pazīmēm |
|
Dalība starptautiskos izglītības pētījumos sniedz iespēju novērtēt Latvijas izglītības sistēmas kvalitāti un pieņemt datos balstītus lēmumus izglītības kvalitātes pilnveidei.
Saite uz vietu, kur atrodami pētījumi kas veikti līdz šim : SAITE
Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana
2014.-2020. gada plānošanas periodā īstenotais Eiropas Sociālā fonda projekts