Statuss:
Īstenošanā
logo koordinatori

1. Projekta nosaukums

Eiropas Savienības Erasmus+ programmas projekts “Nacionālie koordinatori dalības pieaugušo izglītībā veicināšanai Latvijā”, projekta numurs: 101144108-NCLV2024-2025-ERASMUS-EDU-2023-AL-AGENDA-IBA (turpmāk – Projekts), īstenošanu, vadību un uzraudzību atbilstoši Granta līgumam Nr. GAP-101144108

2. Projekta īstenošanas ilgums

2024. gada 1. janvāris – 2025. gada 31. decembris

3. Finansējuma avots, projekta  finansējuma apjoms, t.sk. plānotais finansējums projekta:

Projekta  kopējais finansējuma apjoms: 281 182 EUR:

EACEA –234 318 EUR

Līdzfinansējums – 46 864 EUR

4. Projekta mērķis un tā ieviešanas pamatojums

Projekta “Nacionālie koordinatori dalības pieaugušo izglītībā veicināšanai Latvijā” (turpmāk – Projekts) mērķis ir veicināt Eiropas pieaugušo izglītības programmas (2021-2030) iniciatīvu, Eiropas Prasmju programmas (2020), Eiropas Padomes ieteikumu par prasmes pilnveides ceļiem (Upskilling Pathways)  mikrokvalifikācijām, individuālajiem mācību kontiem ieviešanu Latvijas pieaugušo izglītībā.

Atbilstoši EK norādēm Projekts ir Eiropas Savienības Erasmus+ programmas projekta  ”Nacionālie koordinatori Eiropas programmas ieviešanai Latvijas pieaugušo izglītībā” (2022. – 2023.) turpinājums, turpinot tā rezultātu izstrādi un ieviešanu, nodrošinot to ilgtspēju, saistot Eiropas Savienības un valsts prioritātes pieaugušo izglītībā.

Projekts veicinās Izglītības attīstības pamatnostādnēs (2021. – 2027.) plānoto pasākumu pieaugušo izglītības jomā īstenošanu, profesionālās un pieaugušo izglītības reformu īstenošanu, pieaugušo izglītības koordināciju, pārvaldību, pieejamību, elastību, iekļaušanu, kvalitāti, zaļo un digitālo pāreju.

Projekta uzdevumi ir:

1.stiprināt pieaugušo izglītības sadarbības tīklu, iesaistot un stiprinot pašvaldības pieaugušo izglītības īstenošanā,

2.sekmēt pašvaldību iekļaušanos kopējā individuālo mācību kontu ieviešanas mehānismā, veicinot iedzīvotāju izpratni, motivāciju un rīcības maiņu pieaugušo izglītībā,

3.attīstīt pieaugušo izglītības koordinatoru un darbinieku prasmes konsultēt iedzīvotājus par izglītības iespēju meklēšanu, attīstīt prasmi būt informētam,

4. attīstīt pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatoru un darbinieku prasmes organizēt un koordinēt pieaugušo izglītības darbu pašvaldībā, veidot pašvaldības pieaugušo izglītības tīklu, informācijas tīklu,

5. attīstīt koordinatoru prasmes veidot pieaugušo izglītības iespējas pašvaldībā,  izmantot dažādus finanšu resursus, veidot sadarbību ar iestādēm, uzņēmumiem, asociācijām un biedrībām, iesaistīt valsts, pašvaldības vai privātās iestādes pieaugušo izglītības īstenošanā,

6. izstrādāt un izmantot metodes, kā uzrunāt, ieinteresēt, iesaistīt, piedāvāt elastīgas mācīšanās iespējas un atbalstīt pieaugušos profesionālās kvalifikācijas ieguvē, pārkvalifikācijā un prasmju pilnveidē,

7. sadarbībā ar pieaugušo izglītības koordinatoriem izstrādāt ceļvedi pieaugušajiem, kā saskatīt iespējas būt informētiem un mācīties mūža garumā;

8. darba grupās, iesaistot Izglītības un zinātnes ministrijas, Valsts izglītības satura centra un Izglītības kvalitātes valsts dienesta ekspertus, izstrādāt normatīvo aktu projektus pieaugušo izglītības jomā;

9. aktualizēt un īstenot pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatoru kompetences pilnveides programmu;

10. izstrādāt un sadarbībā ar pašvaldībām  pilotēt un aprobēt neformālās izglītības programmas iedzīvotāju digitālo, finansiālo, ilgtspējas un pilsonisko prasmju attīstīšanai atbilstoši DigComp, FinComp, GreenComp, EntreComp, LifEComp);

11. aktualizēt tīmekļa vietnes www.izm.gov.lv saturu, stiprinot tās nozīmi, atpazīstamību un veicinot tās lietošanu;

12. attīstīt starptautisko sadarbību pieaugušo izglītības jomā, lai izmantotu citu valstu pieredzi un izplatītu Latvijas pieredzi pieaugušo izglītības jomā.

Atbilstoši Projekta vadlīnijām aktivitātes tiks organizētas četrās darba pakās:

1. Pieaugušo dalības izglītībā veicināšana, īpaši sekmējot zaļo un digitālo pāreju:

   1.pieaugušo izglītības koordinatoru tīkla stiprināšana;

   2. neformālās izglītības kvalitātes kritēriju ieviešana, veidojot neformālās izglītības piedāvājumu atbilstoši DigComp, FinComp, GreenComp, EntreComp, LifEComp

   3. sadarbībā ar pašvaldībām Projektā izstrādāto neformālās izglītības programmu pilotēšana, aizsniedzot, uzrunājot, iedrošinot un atbalstot tos pieaugušos, kuru iesaistīšanai ir nepieciešams īpašs atbalsts

   4. individuālo mācību kontu ieviešanas veicināšana, iesaistot pieaugušo izglītības  koordinatoru tīklu un attīstot koordinatoru prasmes aizsniegt, uzrunāt, motivēt un  atbalstīt pieaugušos mācībās;

   5. atbalsta pasākumi pieaugušo prasmju pilnveidei un pārkvalifikācijai.

2. Atbalsts pieaugušo izglītības jomas darbiniekiem, ieviešot Eiropas Savienības iniciatīvas: pieaugušo izglītības programmas (2021-2030) iniciatīvu, Eiropas Prasmju programmas (2020), EP ieteikumu par prasmes pilnveides ceļiem (Upskilling Pathways)  mikrokvalifikācijām, individuālajiem mācību kontiem ieviešanu Latvijas pieaugušo izglītībā:

      2.1. izpratnes veicināšana par Eiropas politiku pieaugušo izglītības jomā;

      2.2. darba grupās tiesību aktu projektu izstrāde Eiropas Padomes ieteikumu  

      ieviešanai, Latvijas profesionālās un pieaugušo izglītības reformu īstenošanai; 

      2.3. atbalsts vietējam pašvaldībām kvalitatīvas un pieejamas pieaugušo izglītības īstenošanā un atbalsta sniegšanā pieaugušajiem viņu prasmju pilnveidē un pārkvalifikācijā.

3. Atbalsts pieaugušo izglītības pieejamībai un inovatīvu izglītības iespēju radīšanā:

     3.1. vadlīniju izstrāde darba vidē balstītu mācību ieviešanai profesionālās tālākizglītības programmās;

     3.2. pieaugušo izglītības pievilcības veicināšana, ieviešot inovācijas mūžilgas mācīšanās vides veidošanā, ietverot starppaaudžu, starpkultūru, kā arī mācīšanos vietējā kopienā;

     3.3. atbalsts pieaugušo izglītības koordinatoriem vietējā pieaugušo izglītības tīkla veidošanā, ietverot izglītības iestādes, mācību, attīstības un karjeras atbalsta centrus,  sociālos dienestus, bibliotēkas;

    3.4. atbalsts un sadarbība ar pieaugušo izglītības koordinatoriem pieaugušo izglītība pasākumu rīkošanā.

4. Starptautiskās aktivitātes projekta ietvaros:

     4.1. sadarbības stiprināšana ar Programmas dalībvalstīm pieaugušo izglītības jomā, iegūstot un izplatot citu valstu pieredzi un izplatot Latvijas labo pieredzi.

     4.2. piedalīšanās Nacionālo koordinatoru starptautiskajās darba grupās, kopīgi izstrādājot materiālus pieaugušo izglītības jomā;

     4.3. turpināt sadarbību ar Igauniju un Somiju, ka arī citām Programmas dalībvalstīm Pieredzes iegūšanā un izplatīšanā.

5. Projekta jaunrade

Projektā tiek izstrādāts un ieviests:

5.1. vadlīnijas darba vidē balstītu mācību ieviešanai profesionālās tālākizglītības programmās;

5.2. ceļvedis pieaugušajiem, kā saskatīt iespējas būt informētiem un mācīties mūža garumā;

5.3. prasmju novērtēšanas procedūras pilnveidošana (dokumentēšana, prasmju demonstrēšana, identificēšana un atzīšana, lai dotu iespēju pieaugušajam noteikt, kādas prasmes viņam ir un kādas jāapgūst profesionālās kvalifikācijas ieguvei vai izglītības turpināšanai);

5.4. elastīgs un individualizēts izglītības piedāvājums pieaugušajiem;

5.5. vairāku līmeņu atbilstoši ANO ietvarstruktūrai mācību satura dzīves prasmju pieaugušajiem visos vecuma posmos attīstīšana: mācīšanās kopā (mācīšanās kolektīvā), veselība, finanses, medijpratība, klimata pārmaiņu ietekme uz vidi, resursu taupīšana,  patērētāja izvēles (izmantojot DigComp, FinComp, GreenComp, EntreComp, LifEComp);

5.6. pieaugušo izglītotāju profesionālās pilnveides programmu izstrāde un pilotēšana;

5.7. uzrakstīta un īstenota jauna pieaugušo izglītības koordinatoru kompetences pilnveides programma;

5.8. sadarbība ar Programmas dalībvalstīm, savstarpējās mācības ar Somiju (elastīgs pieaugušo izglītības piedāvājums) un Igauniju (pašvaldību loma pieaugušo izglītībā, sadarbība ar pašvaldībām pieaugušo iesaistīšanai izglītībā).  

6. Projekta īss saturs

Projekta galvenās aktivitātes:

6.1. pieaugušo izglītības sadarbības tīkla stiprināšana, iesaistot visu pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatorus;

6.2. pieaugušo izglītības koordinatoru, izglītotāju un darbinieku kompetenču pilnveides programmu izstrāde un īstenošana;

6.3. sadarbība ar sociālajiem partneriem izglītības jomā, augstskolām un profesionālās izglītības iestādēm un to iesaiste Projekta aktivitātēs;

6.4. atbalsts pieaugušo izglītības jomas darbiniekiem, ieviešot Eiropas Savienības iniciatīvas: pieaugušo izglītības programmas (2021-2030) iniciatīvu, Eiropas Prasmju programmas (2020), EP ieteikumu par prasmes pilnveides ceļiem (Upskilling Pathways)  mikrokvalifikācijām, individuālajiem mācību kontiem ieviešanu Latvijas pieaugušo izglītībā;

6.5. atbalsts pieaugušo izglītības pieejamībai un inovatīvu izglītības iespēju radīšanā

(novērtēšana, elastīgs izglītības piedāvājums pielāgots indivīda vajadzībām, prasmju atzīšana);

6.6. normatīvo aktu projekti profesionālās un pieaugušo izglītības reformu īstenošanā;

6.7. projekta rezultātu izplatīšana (www.izm.gov.lv u.c.) un EPALE platformā

6.8. Eiropas līmeņa aktivitātes (sanāksmes, pieredzes apmaiņa starp visām programmas dalībvalstīm, savstarpēja mācīšanās (sadarbība ar Igauniju, Somiju).