Šodien, 11. martā, izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece apmeklēja Rīgas Kongresu namā atvērto vienoto atbalsta centru bēgļiem no Ukrainas. Vizītes laikā ministre tikās ar Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieci Lindu Ozolu un Izglītības pārvaldes vadītāju Ivaru Balamovski. Klātienē pārliecinoties par to, kā norisinās informēšana par izglītības iespējām un citiem jautājumiem, ministre atzinīgi vērtēja procesu organizēšanu centrā.
“Vēlos izteikt lielu pateicību gan visiem brīvprātīgajiem, kuri darbojas centrā, gan Rīgas domes priekšsēdētāja vietniecei Lindai Ozolai, kuras vadībā visi procesi notiek racionāli un pārdomāti. Rīgas izrādītā iniciatīva ir ļoti būtiska, šādi centri jāveido visās lielajās pilsētās, kas palīdzētu gan organizēt bēgļu plūsmu, gan samazinātu galvaspilsētas centra pārslogošanas riskus,” uzsvēra izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece.
Sarunā ar Rīgas domes Izglītības pārvaldes vadību tika pārrunātas dažādas nianses, lai sekmētu pēc iespējas veiksmīgāku Ukrainas bērnu iekļaušanos Latvijas izglītības sistēmā, tostarp, kā veicināt latviešu valodas apguvi, nodrošināt nepieciešamās vietas pirmsskolās u.tml. Ministre uzsvēra, ka pirmsskolas izglītības nodrošināšanai nepieciešams piesaistīt arī privātās pirmsskolas.
Rīgas dome šobrīd jau ir apzinājusi visas pilsētas izglītības iestādes, apkopojot informāciju par to, cik skolēnus katra skola un pirmsskola varētu uzņemt. Ģimenes, kuras ierodas centrā, var aizpildīt iesniegumu un izvēlēties izglītības iestādi. Sākumskolas un pamatskolas līmenī bērniem būs iespēja mācīties latviešu valodā vai mazākumtautību programmā, savukārt vidusskolas posmā – valsts valodā. Daļa ģimeņu izvēlas mācīties mazākumtautību programmās, jo tur jau mācās viņu radu, draugu vai paziņu bērni, kas dzīvo Latvijā, bet daļa izvēlas iespēju mācīties latviešu valodā. “Šajā sakarā daudziem varētu rasties jautājums, saprotot, ka latviešu valodas zināšanu šiem bērniem nav. Te svarīgi saprast, ka valsts uzdevums ir nodrošināt bēgļu integrēšanu attiecīgās valsts izglītības sistēmā, radot atbalsta mehānismus veiksmīgam integrācijas procesam, kas nozīmē to, ka bērniem, kuri ierodas no Ukrainas, Latvijas skolās tiks nodrošināts gan papildu atbalsts latviešu valodas apguvei, gan nepieciešamās individuālās konsultācijas, gan papildu atbalsta personāls,” piebilda A.Muižniece.
Primārais uzdevums šobrīd ir uzņemt bērnus, sniegt viņiem emocionālu un cita veida atbalstu, kā arī iespēju dzīvot maksimāli normālu dzīvi un komunicēt ar vienaudžiem.