Izglītības un zinātnes ministrija, izvērtējot Valsts kontroles sniegto atzinumu par speciālo izglītību “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?”, atzinīgi novērtē faktu, ka aktualizēta iekļaujošas izglītības nozīmība, lai nodrošinātu ikvienam bērnam ar speciālām vajadzībām iespēju mācīties piemērotā izglītības programmā un iekļauties sabiedrības dzīvē.
Izglītības un zinātnes ministrija jau ir uzsākusi speciālo izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu, un konstatējusi virkni problēmu, kas saistītas ar infrastruktūru, skolēnu skaitu, tehnisko nodrošinājumu un citiem jautājumiem.
Valsts Kontroles revīzijas ziņojums skaidri un atklāti norāda uz ilgstoši nerisinātām sistēmiskām problēmām, kuru rezultātā internāti tiek izmantoti, lai risinātu bērnu ģimeņu sociālās problēmas, piedāvājot bērniem no sociāli nelabvēlīgām ģimenēm atrašanos nosacīti drošos un labvēlīgos apstākļos. Vienlaicīgi pastāvošā sistēma nenodrošina efektīvu mācību programmu sasaisti ar bērnu medicīniskajām, pedagoģiskajām un psiholoģiskajām vajadzībām.
Saistībā ar speciālo izglītības iestāžu internātu ēku stāvokli, Izglītības un zinātnes ministrija saskata tās pašas problēmas, kas minētas Valsts kontroles ziņojumā - ne visi speciālo izglītības iestāžu internāti ir piemēroti mūsdienu sadzīves un sanitārajām prasībām, kā arī daudzos no tiem vāji tiek nodrošinātas bērnu tiesības uz privātumu.
„Nav saprotams, kādēļ visus iepriekšējos gadus speciālās izglītības sektors nav bijis ne iepriekšējo ministru, ne pašvaldību vadītāju uzmanības lokā, lai mums šodien, 21. gadsimtā, būtu jāsaņem šāds Valsts kontroles ziņojums. Ir nepieļaujama situācija, kad bērni, kuriem ir nepieciešams īpašs atbalsts, ne tikai to nesaņem, bet pieaugušie padara situāciju vēl sliktāku,“ Valsts kontroles sniegto atzinumu komentē izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece. “Lai gan Valsts kontroles ziņojumā noteiktie uzlabojumu izpildes termiņi ir salīdzinoši gari – līdz pat 2023. gadam, ministrijai jau tuvākajā laikā ir jāuzsāk darbs pie vadlīniju - kā dokumentēt bērniem sniegto atbalstu un tā rezultātus - izstrādes. Tāpat es redzu aktīvu sadarbību ar LR Labklājības ministriju, kā arī nepieciešamību stiprināt Valsts izglītības satura centra kapacitāti,” tuvākos uzdevumus raksturo Anita Muižniece.
Reaģējot uz Valsts kontroles ieteikumiem saistībā ar atzinumu “Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību?”, Izglītības un zinātnes ministrija plāno virkni turpmāko darbību, starp tām arī:
- Kopīgi ar Valsts izglītības satura centru izskatīt jautājumu par Pedagoģiski medicīniskās komisijas darbības uzlabošanu, lai veicinātu bērnam piemērotākās izglītības programmas un izglītības iestādes nodrošināšanu
- Virzīt izskatīšanai Informatīvo ziņojumu “Par speciālās izglītības iestāžu tīkla izvērtējumu” ar ietvertiem priekšlikumiem speciālo izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai
- Pilnveidot normatīvos regulējumus, kas nodrošinās izglītības ieguves laikā sniegto atbalsta pakalpojumu pēctecību speciālajās izglītības iestādēs un speciālajās pirmsskolas izglītības grupās
- Turpināt sadarbību ar Labklājības ministriju, lai sakārtotu speciālo izglītības iestāžu internātu darbību un to lietošanas tiesisko regulējumu
- Izvērtēt iespēju izglītības iestāžu un to īstenoto izglītības programmu akreditācijas ietvaros vērtēt arī izglītības iestāžu nodrošināto internāta pakalpojumus un attiecīgi papildināt akreditācijas metodiku
- Aktualizēt un stiprināt iekļaujošas vides nozīmi izglītības kvalitātes nodrošināšanas un vērtēšanas procesu ietvaros