Šodien, 2023. gada 25. jūlijā, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sociālajiem partneriem ir nodevusi izskatīšanai informatīvo ziņojumu “Kompleksi risinājumi augstvērtīga izglītības pakalpojuma nodrošināšanai”. Publiskai apspriešanai dokuments tiks izziņots nedēļas beigās, un ar to varēs iepazīties oficiālajā Ministru kabineta Tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP).
“Vēlos uzsvērt, ka jau pašlaik ir pašvaldības, kurās skolu izvietojums ir optimāls, tas attiecas arī uz skolotāju atalgojumu un slodzi. Vienlaikus ir pašvaldības, kurās situācija ir kardināli atšķirīga. Skolu reforma nav pašmērķis, bet nepieciešamība, lai nodrošinātu izglītības kvalitātes izrāvienu, vienlaikus ņemot vērā pieejamo pedagogu skaitu un valsts budžeta finansiālās iespējas,” uzsver izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
Informatīvā ziņojuma “Kompleksi risinājumi augstvērtīga izglītības pakalpojuma nodrošināšanai” mērķis ir sasaistīt izglītības kvalitātes jautājumus ar pieejamo finansējumu un sistēmā nepieciešamajām reformām, lai nodrošinātu būtiski augstākas iegūtās zināšanas un prasmes ikvienam Latvijas bērnam.
IZM ir apņēmusies turpināt konstruktīvu dialogu ar sadarbības partneriem un iesaistītajām pusēm, lai panāktu pārmaiņas esošajā izglītības sistēmā. Vienlaikus svarīgs ir ikviens viedoklis, lai diskusiju rezultātā tiktu pieņemti pārdomāti, izskaidroti un izsvērti lēmumi.
IZM izstrādātajā informatīvajā ziņojumā, kuru 30. maija valdības sēdē Ministru prezidents uzdeva pabeigt līdz šī gada 15.augustam, kā trīs galvenie principi ceļā uz ilgtspējīgu, kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību par saprātīgu samaksu iekļauti - kvalitātes celšana, adekvāts finansējums un optimāls skolu izvietojums.
Informatīvais ziņojums vispirms izsūtīts izskatīšanai IZM sociālajiem partneriem, lai pēc saņemtajiem komentāriem tas varētu tikt nodots publiskajā apspriešanā jau nedēļas beigās. Dokumentā ir aprakstītas gan galvenās izglītības jomā risināmās problēmas, tām atbilstoši sasniedzamie rezultāti, kā arī no tiem izrietoši IZM prioritārie darbi.
Galvenie jautājumi, ko paredzēts risināt plānotās reformas ietvaros, ir vāji eksāmenu rezultāti un zema lasītprasme, kā arī atšķirīgs sniegums skolu griezumā. Tāpat viens no svarīgākajiem jautājumiem ir hronisks pedagogu trūkums (neaizpildītas vakances) un pedagogu pārslodze, jo esošais pedagogu atalgojums nav konkurētspējīgs darba tirgū.
Tāpat ir jārisina jautājumi, kas saistīti ar sarežģīto un sadrumstalo pedagogu darba samaksas aprēķināšanas mehānismu, kā arī ļoti izteiktas disproporcijas pedagogu darba slodzēs.