Šodien, 2023. gada 4.augustā, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pārstāvjiem tiekoties ar sociālajiem partneriem, turpinājās diskusija par ilgtspējīgu skolu tīklu un efektīvu finansēšanas modeli pedagogu darba samaksai, lai pilnveidotu informatīvo ziņojumu “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”. IZM rosina informatīvajā ziņojumā iekļaut ieceri veidot atsevišķu finanšu programmu, lai atbalstītu pašvaldības un skolas, kas atrodas pie Eiropas Savienības ārējās robežas.
“Mūsu mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu, iekļaujošu un pieejamu izglītību bērniem visā Latvijā. Viens no priekšnoteikumiem ir labi sagatavoti un atalgoti pedagogi. Lai pie tā nonāktu, ziņojums ietver pāreju uz programmu finansēšanas modeli, kas četru gadu laikā palīdzēs nodrošināt pedagogiem vidēji 2500 eiro atalgojumu,” uzsver izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
IZM rosina informatīvajā ziņojumā iekļaut arī priekšlikumu veidot atsevišķu finanšu programmu, lai atbalstītu pierobežas pašvaldības, kurām tiek noteikts īpašs statuss valsts drošības apsvērumu dēļ. Neraugoties uz to, ka šajās pašvaldībās atsevišķās izglītības iestādēs netiks sasniegts kvantitatīvajiem kritērijiem atbilstošs skolēnu skaits, tās varēs saglabāt. Vienlaikus šīm skolām būs jānodrošina skolēniem tādas pašas kvalitatīvas izglītības iespējas kā citviet Latvijā.
Izglītības sistēmas mērķis ir nodrošināt visiem bērniem Latvijā kvalitatīvu izglītību, kuru īsteno motivēti pedagogi ilgtspējīgās izglītības iestādēs. Lai to sasniegtu, šā gada 28. jūlijā, apspriešanai sociālajiem partneriem nodots informatīvais ziņojums “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”, kurā ir definēti raksturlielumi, kas jānodrošina katrā vispārizglītojošā vispārējās izglītības iestādē, lai īstenotu izglītības sistēmas mērķi.
Lai veicinātu augstvērtīgu izglītību katram Latvijas bērnam, IZM piedāvā izglītības iestāžu dibinātājiem – pašvaldībām – kompleksus risinājumus, kas būtu jāievieš visā izglītības ekosistēmā. Tāpat informatīvajā ziņojumā ir arī aprakstīts finansēšanas modelis “Programma skolā”.
IZM ieskatā katrai vispārējās izglītības iestādei, lai to varētu saukt par labu skolu, kas nodrošina augstvērtīgu izglītības pieejamību ir jāatbilst vairākām kvalitātes pazīmēm šādos kritērijos: plašs un daudzveidīgs izglītības piedāvājums; moderns mācību process un vide; individuālais atbalsts; augsti kvalificēti un profesionāli skolotāji; kvalitatīva infrastruktūra; laba pārvaldība.