Izglītība
Meitene sēž pie galda un raksta

2023./2024. mācību gadā vidējās izglītības centralizētajos eksāmenos gan optimālajā, gan augstākajā līmenī kopumā augstākais vidējais rezultāts sasniegts svešvalodās. Tā liecina provizoriskie dati par vidējās izglītības centralizēto eksāmenu rezultātiem, kas vēl tiks precizēti pēc galīgo rezultātu apstrādes un apelācijai iesniegto darbu pārvērtēšanas.

Šogad vidējā izglītībā novērtēti 59493 skolēnu centralizēto eksāmenu darbi, līdz 11. jūlijam izsniegti 55780 (salīdzinājumam 2023. gadā – 56217) sertifikāti par nokārtotiem centralizētajiem eksāmeniem. Šis bija otrais mācību gads, kurā vidējās izglītības posmā skolēni kārtoja centralizētos eksāmenus optimālajā, augstākajā un vispārīgajā (profesionālās izglītības iestādēs) līmenī. Atgādinām, ka šogad skolēniem vidusskolas centralizētajos eksāmenos bija jāsasniedz vismaz 15% no maksimāli iespējamā eksāmena vērtējuma, nokārtojot latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmenu vismaz optimālajā līmenī un vismaz divus eksāmenus augstākajā līmenī.

  • Optimālajā līmenī augstākais vidējais rezultāts ir skolēniem, kuri kārtoja franču valodu (81%) un angļu valodu (62%). Skolēni, kuri kārtojuši vācu valodu, ieguvuši vidēji 54%, optimālā līmeņa centralizētā eksāmena latviešu valodā vidējais rezultāts ir 55%, savukārt matemātikā – 34%. Šie rezultāti būtiski neatšķiras no pagājušajā gadā iegūtajiem optimālā līmeņa centralizēto eksāmenu vidējiem rezultātiem. Savukārt rezultātu, kas pārsniedz 70% no maksimālā kopvērtējuma optimālā līmeņa eksāmenos, sasnieguši 44% angļu valodas, 23% latviešu valodas un 10% matemātikas eksāmena kārtotāji.
  • Visvairāk kārtotajos augstākā līmeņa eksāmenos augstākie vidējie rezultāti ir angļu valodā – 66%, matemātikā – 59%, latviešu valodā un literatūrā – 55%. Izvēles eksāmenos visaugstākie rezultāti ir sasniegti bioloģijā (55%), programmēšanā (51%), kultūrā un mākslā (50%). Procentuāli visvairāk skolēnu ar augstiem rezultātiem (virs 70% kopvērtējumā) augstākā līmeņa centralizētajos eksāmenos ir krievu valodā (75%), angļu valodā (48%), matemātikā (26%), programmēšanā (26%), bioloģijā (25%), kā arī latviešu valodā un literatūrā (20%).

15% minimālā kopvērtējuma slieksni nav varējuši sasniegt aptuveni 30 angļu valodas, sociālo zinātņu, latviešu valodas un literatūras augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu kārtotāji, 10 bioloģijas un programmēšanas eksāmenu kārtotāji, 15 skolēni, kas kārtojuši fizikas, ģeogrāfijas un vēstures eksāmenus, 1 dizaina un tehnoloģiju, 25 ķīmijas un 50 matemātikas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmena kārtotāji. Savukārt optimālā līmeņa eksāmenos 15% nav sasnieguši aptuveni 250 angļu valodas, 170 latviešu valodas un 2700 matemātikas eksāmena kārtotāji (pārsvarā 11. klases skolēni, tālmācības programmu izglītojamie un profesionālās izglītības iestāžu 3. kursa audzēkņi).

Eksāmenu vidējo vērtējumu ietekmēja gan katra eksāmena kārtotāju kopējais skaits, gan to skolēnu skaits, kas eksāmenu kārtoja otrreiz, jo pagājušajā gadā nesasniedza 10% slieksni, kā arī skolēnu attieksme pret eksāmena kārtošanu (piemēram, nezināmu iemeslu dēļ neierašanās uz kādu no eksāmena daļām, neaizpildītu atbilžu lapu iesniegšana, minimālā darba apjoma neievērošana u.c.), kā arī neatļautu palīglīdzekļu (piemēram, viedtālruņa) atrašanās pie skolēniem eksāmena laikā.

Gatavojoties 2023./2024. mācību gada centralizēto eksāmenu sesijai, tika veikta eksāmenu satura pilnveide, ņemot vērā iepriekšējā gada eksāmenu analīzes rezultātus, piemēram, precizēti uzdevumu nosacījumi, iekļauti uzdevumi, kuros skolēniem jāpamato atbildes. Tāpat tika organizēti skolotāju profesionālās kompetences pilnveides kursi centralizēto eksāmenu darbu vērtēšanā un metodikā (piemēram, dizainā un tehnoloģijās, programmēšanā), kā arī rīkoti semināri skolām, pašvaldībām, skolēniem un vecākiem par centralizēto eksāmenu saturu un aspektiem, kas jāņem vērā, gatavojoties centralizētajiem eksāmeniem.

Centralizēto eksāmenu sertifikātus šogad varēja ērti saņemt Izglītības un zinātnes ministrijas īpaši izveidotā portālā eksameni.gov.lv. Skolēni portālu aktīvi izmantoja, lai apskatītu savus centralizēto eksāmenu rezultātus un saņemtu centralizēto eksāmenu sertifikātus. Kopējais portālā ievietoto sertifikātu skaits šobrīd ir 111 000 sertifikātu, kopš 1. jūlija, kad bija pieejami pamatskolas centralizēto eksāmenu rezultāti, portālam eksameni.gov.lv bijis vairāk nekā 50 tūkstoši pieslēgumu, savukārt 11. jūlijā, kad pilnībā bija pieejami vidējās izglītības sertifikāti, to apmeklējuši vairāk nekā 9000 izglītojamo.

Atgādinām, ka apskatīt centralizēto eksāmenu rezultātus un iegūt sertifikātus pilngadīgi skolēni un vecāki varēja arī Latvija.lv e-pakalpojumos Nr.EP226 “Centralizēto eksāmenu sertifikātu, lēmumu un izziņu par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātiem saņemšana” un Nr.EP181 “Mani dati izglītības reģistros”. Gan portāls eksameni.gov.lv, gan Latvija.lv e-pakalpojumi darbojās optimāli un gan skolēni, gan vecāki eksāmenu sertifikātus šogad varēja izgūt bez problēmām.