No 2022. gada 1. septembra valsts finansējumu pedagogu darba samaksai plānots aprēķināt un pārskaitīt pašvaldībai, kuras to tālāk sadalīs izglītības iestādēm, nodrošinot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu kvalitatīvu izglītības pakalpojumu. To paredz Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais konceptuālais ziņojums "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei", kas šodien, 2021. gada 21. decembrī, izskatīts valdībā, atbalstot finansējuma aprēķina modeli “Skolēns pašvaldībā”.
Finansējuma aprēķina modelis “Skolēns pašvaldībā” ļaus pašvaldībām izvērtēt savu izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas aktualitāti, ko apstiprina administratīvi teritoriālās reformas īstenošana – līdzšinējo 119 pašvaldību vietā no 2021.gada 1. jūlija darbojas 43 pašvaldības. Reformas rezultātā daļā pašvaldību paplašinājies to pakļautībā esošo vispārējās izglītības iestāžu tīkls, tāpēc tagad ir svarīgi izvēlēties atbilstošāko loģistiku, nodrošināt bērniem iekļaujošu, modernu izglītības vidi un pedagogiem – lielāku finansiālu un metodisku atbalstu
Informatīvais ziņojums ietver aprēķinus par 3 dažādiem valsts finansējuma modeļiem vispārējās izglītības pedagogu darba samaksā. Konceptuālu atbalstu finansējuma aprēķina modelim “Skolēns pašvaldībā” izteikusi Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas izglītības vadītāju asociācija, kā arī visas pašvaldības, kuras bija iesaistītas finanšu modelēšanā un veica tā aprobēšanu.
Kā uzsver Liepājas pilsētas Izglītības pārvaldes vadītāja Kristīne Niedre-Lathere, pedagogu algu aprēķins ir pilnveidots un uzlabots, un jaunās iestrādnes ļaus vairāk domāt par izglītības kvalitāti. Liepājai prieks par jaunajā modelī pieejamo papildu finansējumu atbalsta personālam. “Šis modelis pašvaldībām paver lielāku rīcības brīvību, vienlaikus arī uzliekot lielāku atbildību, taču mēs esam atvērti jaunām un inovatīvām lietām, kas palīdzēs nodrošināt patiešām kvalitatīvu izglītības pakalpojumu,” teic Kristīne Niedre-Lathere. Viņa saka lielu paldies Izglītības un zinātnes ministrijai un ir gandarīta, ka jaunā aprēķina modeļa apspriešanas laikā notika koleģiāla viedokļu apmaiņa, iedziļināšanās esošajā situācijā, tika saskaņota informācija un izmaiņas, kas raisa pamatotas cerības visiem kopā sasniegt cerēto rezultātu.
Finansējuma aprēķins “Skolēns pašvaldībā” paredz, ka finansējumu pedagogu algām aprēķina, izmantojot pašvaldības izglītības iestādēs reģistrēto kopējo skolēnu skaitu klašu grupās: 1.-6. klase, 7.-9. kase, 10.-12. klase, kā arī 5-6 gadus vecu bērnu skaitu. Aprēķins tiek veikts pašvaldībai, izmantojot mērķdotāciju vienam bērnam, kas ir atšķirīga katrai no šīm klašu grupām.
Skolēniem, kas apgūst speciālās izglītības programmas, neklātienes programmas vai izglītības programmu tālmācības formā, pamatizglītības profesionāli orientētās programmas (mūzika, valodas, u.c.), kā arī valsts ģimnāziju 10-12.klašu skolēniem tiek piemēroti papildkoeficienti.
Lai mazinātu pašvaldību atšķirības pedagogu darba samaksas nodrošināšanā, konceptuālajā ziņojumā ir paredzēti vairāki reģionālie koeficienti, par kuriem notiks plašākas diskusijas.
Vienlaikus konceptuālajā ziņojumā piedāvāti efektīvu izglītības iestādi raksturojoši rādītāji, kas var tikt izmantoti kā metodisks palīgmateriāls, pašvaldībām pieņemot lēmumus par skolu tīkla pilnveidi.
Indikatīvais papildu nepieciešamais valsts finansējums vispārējās izglītības pedagogu darba samaksas aprēķina pilnveidei 2022. gadā ir 2,4 milj. eiro (četriem mēnešiem, t.i. no 2022. gada 1. septembra līdz 31. decembrim), bet 2023. gadā – 7,4 milj. eiro. Līdz 2022. gada 1. martam ministrijai sadarbībā ar iesaistītajām pusēm ir jāsagatavo un jāiesniedz valdībā grozījumi vairākos MK noteikumos. Savukārt līdz 1. maijam tiks precizēti modeļa aprēķini un iesniegti Finanšu ministrijai papildfinansējuma pieteikumam modeļa ieviešanai no nākamā mācību gada.
Ar valdībā izskatīto konceptuālo ziņojumu "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" var iepazīties MK mājaslapā.