Lai noteiktu skolēnu digitālo prasmju un zināšanu līmeni, Latvija ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu uzsāks dalību Starptautiskajā datorprasmju un informācijpratības (ICILS) pētījumā. To paredz Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais informatīvai ziņojums, kas šodien, 2022. gada 17.maijā, apstiprināts valdībā.
Iesaiste skolēnu datorprasmju un informācijpratības pētījumā ir svarīga, ņemot vērā digitālo prasmju un digitālās transformācijas lomu Latvijas un ES mērogā, kur mērķi noteikti arī izglītības attīstības plānošanas dokumentos.
ICILS pētījums pārbauda, mēra un salīdzina 8. klašu skolēnu zināšanas, prasmes un izpratni informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jautājumos pētījuma dalībvalstīs. IEA ICILS pētījums analizē skolēnu izpildītos uzdevumus, kas ļauj objektīvi vērtēt viņu prasmju līmeni no zemākā līdz augstākajam, novērtējot gan skolēnu datorprasmi (Computer and Information Literacy, CIL), gan problēmrisināšanu digitālajā vidē (Computational Thinking, CT).
ICILS 2023 pamatpētījums notiks 2023. gadā, kad skolēni pildīs testa uzdevumus un kopā ar skolotājiem un skolu direktoriem atbildēs uz aptaujas jautājumiem. Izmēģinājuma pētījums pētījuma dalībvalstīs norisinās šogad un šobrīd ir panākta vienošanās ar IEA, ka Latvija nodrošinās izmēģinājuma pētījuma norisi 2022. gadā, pēc informatīvā ziņojuma apstiprināšanas valdībā.
Ar ES fondu atbalstu dalību turpinās arī nākamajos starptautisko pētījumu ciklos OECD PISA (Starptautiskā skolēnu prasmju novērtēšanas programma), OECD TALIS (Starptautiskais mācību vides pētījums), IEA TIMSS (Starptautiskais matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījums), IEA PIRLS (Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums), OECD PIAAC (Starptautiskais pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījums), IEA ICCS (Starptautiskais pilsoniskās izglītības pētījums), tādējādi nodrošinot pētījumu nepārtrauktību arī turpmāk. Turpināsies dalība arī divās programmās – izglītības sistēmas indikatoru programmā OECD INES un Izglītības pētniecības un inovāciju centrā OECD CERI.
Dalība starptautiskajos izglītības pētījumos un izglītības kvalitātes monitorings ir instruments izglītojamo mācību rezultātu novērtēšanai, tas nodrošina informāciju un atgriezenisko saiti izglītības iestāžu darbības un mācību pilnveidei, kā arī informāciju par izglītības kvalitāti vecākiem un sabiedrībai kopumā. Starptautiskie salīdzinošie pētījumi pozitīvi ietekmē zinātniskā un metodiskā potenciāla izaugsmi un valsts kapacitātes palielināšanu izglītības sistēmas novērtēšanas un attīstības analīzes jomā un dod iespēju valstīm uzzināt vairāk par savām izglītības sistēmām, atzīt to vājās vietas, taču arī identificēt to stiprās puses, kā arī tā ir iespēja iegūt informāciju par Latviju starptautiskā salīdzinājumā no dažādiem izglītības sistēmu raksturojošiem aspektiem.
Līdzšinējā pieredze liecina, ka nozīmīgs instruments izglītības attīstības plānošanai ir OECD Starptautiskās skolēnu prasmju novērtēšanas programmas PISA dati un secinājumi – tie ietekmējuši lēmumus gan par izglītības satura reformu, gan skolu tīkla sakārtošanu. Tāpat iegūtie dati ir nozīmīgi, lai veicinātu skolēnu ar augstiem sasniegumiem īpatsvaru. Savukārt jaunāko pētījumu dati par salīdzinoši augsto pāridarījumu īpatsvaru skolēnu vidū sniedz iespējas reaģēt un veidot risinājumus, lai šīs problēmas mazinātu un novērstu.
Starptautiskais pieaugušo kompetenču novērtēšanas pētījums PIAAC sniegs pārskatu par Latvijas pieaugušo iedzīvotāju prasmēm, un uz šiem datiem būs iespēja balstīt pieaugušo izglītības piedāvājumu.
Kopumā pētījumi un izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide ļauj labāk izprast procesus, kas vajadzīgi, lai ieviestu pārmaiņas izglītības sistēmā, atbilstoši izglītības politikas noteiktajiem mērķiem un atbilstību mūsdienu sabiedrības vajadzībām. Pētījumi un monitoringa sistēma ir resurss, kas precīzāk ļauj izstrādāt un ieviest jauno izglītības saturu, skolēnu un studentu mācību sekmju, izglītības iestādes vides un izglītības personāla kvalifikācijas uzlabošanai, kā arī jauniešu sagatavošanai studijām un darba tirgum.
Tāpat starptautiskos pētījumos iegūtie rezultāti palīdz izveidot izglītības kvalitātes monitoringa sistēmu, veicina izglītojamo mācību sasniegumu un mācību procesa padziļinātu analīzi, paaugstina attiecīgās jomas profesionāļu analītisko kapacitāti.
Dalība Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (IEA) pētījumā ICILS tiks īstenota ar jaunā 2021.-2027. ES fondu plānošanas perioda atbalsta pasākumiem starptautiskajiem izglītības pētījumiem izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai. ICILS pētījums papildinās jau līdz šim ar ES fondu atbalstu īstenotos starptautiskos pētījumus.