Ventspilī turpināsies Latvijas Universitātes (LU) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) rosinātā diskusija, kurā kopā ar pašvaldību un izglītības pārvalžu vadītājiem analizēs pedagogu sagatavošanas un tālākizglītības jautājumus.
23. novembrī plkst.12.30 diskusijas dalībnieki pulcēsies zinātnes centrā “Vizium”. Diskusijā piedalīsies LU rektors profesors Indriķis Muižnieks, LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) dekāne profesore Linda Daniela un IZM vecākais konsultants Edgars Plētiens. Uz diskusiju aicināti Ventspils, Kuldīgas, Talsu, Liepājas, Saldus, Tukuma un Dienvidkurzemes pašvaldību pārstāvji.
„Liela daļa skolotāju Latvijā ir LU absolventi. Meklēt risinājumus skolotāju trūkuma novēršanai ir gan universitātes, gan ministrijas uzdevums, kuru var sekmīgi risināt tikai sadarbībā ar novadu pārstāvjiem. Šajās tikšanās reizēs esam gandarīti pārliecināties, ka arī LU filiāles reģionos dod nozīmīgu pienesumu skolotāju sagatavošanā un kvalifikācijas celšanā. Mums kā zinātnes universitātei pedagogu izglītība un ar to saistītā pētniecība ir attīstības prioritāte arī pašlaik, kad notiek būtiskas pārmaiņās universitātes struktūrā,” pauž LU rektors profesors Indriķis Muižnieks.
Līdz šim ar citu novadu pārstāvjiem aizvadītas jau trīs diskusijas. Kā viens no būtiskākajiem izaicinājumiem izskanējis jaunu pedagogu piesaistīšana un noturēšana skolās. Tas nereti nav atkarīgs no tā, cik augstu atalgojumu un kādus papildu ieguvumus piedāvā pašvaldība. Diskusiju dalībnieki uzsvēruši tādus saistītos aspektus kā izglītības iestāžu attīstības plānošana kontekstā ar darba vietu attīstību un mobilitātes iespējām reģionā, drošas un atbalstošas darba vides veidošana, sabiedrības, tostarp skolēnu un vecāku, attieksme un pašpilnveides iespējas. Sarunu dalībnieki pieskārušies arī pedagogu profesionālās pilnveides kursu un sertifikācijas, pedagoģijas studiju principu maiņas, citu nozaru profesionāļu piesaistīšanas skolām atsevišķu stundu vadīšanai u.c. tematiem.
“Nozīmīgākais kvalitatīvas izglītības sistēmā arī mūsdienās ir cilvēciskais faktors. Latvijā mums daudz jādomā par atbalstu skolotājiem un paralēli ir maksimāli ātri jāpanāk skolotāju ataudze. Tāpat ir nepieciešams vairāk atbalstīt esošos skolu vadītājus un jārada veidi, kā varam sistēmā apmācīt jaunus skolu vadītājus. Skolotāju loma izglītības sistēmā ir milzīga, tāpēc skolotāju atbalstā un apmācībā ir nepieciešami būtiski ieguldījumi. Nozarei tuvākais partneris kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai ir tieši pašvaldības, kas vislabāk saproti konkrētu skolu vajadzības un var palīdzēt nospraust tām turpmākos attīstības ceļus,” skaidro IZM eksperts Edgars Plētiens.
Līdz šim diskusijas notikušas Bauskā, Cēsīs un Jēkabpilī. Ņemot vērā diskusijās izskanējušos ieteikumus, tiks sagatavots rīcības plāns tālākām darbībām.