Astoņi Latvijas augstskolu mācībspēki - pasniedzēji un akadēmiskais personāls - šobrīd kārto pēdējos eksāmenus Ņujorkas štata Bufalo Universitātē, ASV, lai jau gada nogalē atgrieztos Latvijā. Kvalifikācijas paaugstināšanas programmas ietvaros mācībspēki apgūst jaunākās metodes IT kursu satura sagatavošanā un pasniegšanā. Studijas Bufalo Universitātē veicina prasmes studentu projektu vadībā un pārraudzībā, kā arī paplašina pētījumu un starpdisciplināru akadēmisko pieredzi. Īpašs uzsvars tiek likts uz digitālā satura integrāciju citās jomās, tāpēc programmas ietvaros mācībspēkiem ir iespēja izvēlēties digitālos priekšmetus no vairāku fakultāšu/katedru piedāvājuma.
Šo programmu koordinē Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība, un programmas mērķis ir nodrošināt iegūto zināšanu pārnesi Latvijas augstskolās.
Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša uzsver, ka šādas fokusētas pārmaiņu līderu programmas ir efektīvākais veids, kā augstskolās varam iepludināt jaunu metodiku, zināšanas un spēcīgas partnerības. „Svarīgi, lai programmas absolventiem, iesaistot arī citus kolēģus, ir iespēja, laiks un ietekme arvien plašāk virzīt mācību un pārvaldības procesa pārmaiņas, jo tām būs aizvien aktīvāka loma kopīgajos transformācijas procesos,” saka ministre.
Jānis Grēviņš, Riga Business School direktors: “Šis projekts ir viens no nopietnākajiem Latvijas valsts projektiem mācībspēka izaugsmē pēdējo gadu laikā un ļoti nozīmīgs Latvijas mācībspēku pilnveidei. Tehnoloģiju laikmets un tā dotās iespējas pieprasa aktīvāku tehnoloģiju iekļaušanu gan mācību procesā, gan integrēšanā ikdienas procesu veidošanā biznesa vidē un valsts pārvaldē. Gan pašreizējie, gan iepriekšējo grupu mācībspēki uzsver, ka ir iegūts daudz atziņu par izglītības procesa uzlabošanas nepieciešamību, jo pieredze parāda, kā to var izdarīt labāk un iesaistošāk. Ir patiess gandarījums par pasniedzēju motivāciju uzlabot un jaunveidot mācību programmas, integrējot Bufalo Universitātē iegūtās zināšanas gan mācību procesa uzlabošanā, gan kursu satura pilnveidē”.
Inga Zeide, Ph.D., lektore un zinātniskā asistente Liepājas universitātē: “Jau studiju laikā sāku pārskatīt savu docēto kursu un papildināt ar Bufalo Universitātē gūtajām idejām. Pasniedzēji, ar kuriem man nācās sastapties Bufalo Universitātē, lielākoties bija atvērti un pretimnākoši. Pārrunāju savas idejas arī ar atsevišķiem pasniedzējiem, un viņi bija gandarīti, ka viņu darba metodes mani iedvesmojušas un ir “copy-paste” vērtas. Esmu pateicīga programmas īstenotājiem par sniegto iespēju četru mēnešu garumā nepastarpināti veltīt laiku savai profesionālajai izaugsmei. Pēc Bufalo pavadītā semestra man kā pasniedzējai ir sajūta, ka esmu nokļuvusi “nākamajā līmenī”. Latvijā man nekad nebūtu iespēja veltīt četrus mēnešus mērķtiecīgām studijām. Vērtīgi bija arī iejusties “studenta ādā”, tas ļauj uz lietām paskatīties no citas perspektīvas, kas nav mazsvarīgi, jo tieši studentu apmierinātība ir nozīmīga augstskolas konkurētspējas dimensija.”
Ceturtajā apmācību programmas kārtā piedalījās astoņi mācībspēki no Latvijas Universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Liepājas universitātes, Ekonomikas un kultūras augstskolas un Banku Augstskolas, taču kopumā kopš 2019. gada projektā piedalījušies jau 66 mācībspēki no vairāk nekā 10 Latvijas augstskolām.
2023. gada janvārī uz Bufalo Universitāti dosies vēl astoņi dalībnieki no Latvijas Universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Banku Augstskolas, Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienības, RISEBA, Biznesa vadības koledžas, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes un Ventspils augstskolas.
Pēc atgriešanās no mācībām Bufalo Universitātē, mācībspēkam vismaz divus gadus jāstrādā Latvijas augstskolās vai zinātniskajās institūcijās kā akadēmiskajam vai zinātniskajam personālam jomās, kurās nepieciešamas augsta līmeņa digitālās prasmes.
Projekts īstenots LR Izglītības un zinātnes ministrijas administrētā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektā Nr. 1.1.1.5/18/I/008 “Atbalsts RTU starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās”.