No 15. līdz 16. februārim Čehijas galvaspilsētā, Prāgā, norisinājās Višegradas-Baltijas valstu izglītības ministru sanāksme par Ukrainas bērnu un jauniešu iekļaušanu valstu izglītības sistēmās, kurā Latviju pārstāvēja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) parlamentārā sekretāre Silvija Reinberga.
“Latvijā līdz šim esam piedāvājuši liberālu pieeju, ļaujot vecākiem izvēlēties bērnam atbilstošāko mācību veidu: klātieni vai attālinātās mācības. Ir zināms, ka daudzi Ukrainas bērni izvēlās tālmācību Ukrainas izglītības sistēmā, taču mums nav pieejama dokumentēta informācija, kā arī nav mehānisms, lai pārliecinātos, ka bērns tik tiešām ir iesaistīts mācību satura apguvē, ir paēdis, sveiks un vesels. Mums ir kritiski nepieciešams parūpēties par bērnu sistēmisku iekļaušanos mūsu sabiedrībā, mūsu izglītības sistēmā un vēlāk - darba tirgū. Tieši tāpēc mums būtu jānosaka, ka Ukraiņu bērniem obligātās izglītības vecumposmā, kas Latvijā ieradušies bēgļu gaitās no Ukrainas, ir jāmācās klātienē," Višegradas-Baltijas valstu izglītības ministru sanāksmē Prāgā uzsvēra IZM parlamentārā sekretāre S. Reinberga.
Jautājums par Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju, tajā skaitā arī bērnu integrāciju valstu izglītības sistēmās, kļūst aizvien aktuālāks. Karadarbība turpinās un nepieciešams izstrādāt ilgtermiņa risinājumus, kā sistēmiski nodrošināt bērnu iekļaušanos Latvijas izglītības sistēmā un sabiedrībā.
Sanāksmes laikā Ukrainas vēstniecības Čehijas Republikā pagaidu pilnvarotais lietvedis Vitālijs Usatijs (Vitalij Usaty) uzsvēra, ka “ir būtiski, lai ukraiņu bērni iekļautos vietējās kopienās un zinātu savas mītnes zemes valodu, jo nevar paredzēt, cik ilgs laiks viņiem būs jāpavada ārpus savām mājām, Ukrainā. Tādēļ jo īpaši svarīga ir bērnu iekļaušana valstu izglītības sistēmās. Valodas apguve tam kalpo kā būtisks priekšnosacījums”.
Domājot par ilgtspējīgiem risinājumiem, kas ietver arī drošības aspektus, Višegradas un Baltijas valstis atzina, ka meklē labākos integrācijas mehānismus, ar kuriem nodrošināt precīzu Ukrainas civiliedzīvotāju uzskaiti un reģistrāciju konkrētā izglītības iestādē. Svarīgi parūpēties, lai bērni obligātās izglītības vecumā apmeklētu izglītības iestādi klātienē. Visu valstu pārstāvji par fundamentālu problēmu atzina to, ka nepastāv precīza informācija par bērniem, kuri izvēlējušies attālinātās mācības Ukrainas izglītības sistēmā, kā arī iztrūkst kontroles mehānisms, lai pārliecinātos par iegūtās izglītības faktu un kvalitāti.