Četri bērni sadevušies rokās skrien

OECD Izglītības pētniecības un inovāciju centra CERI publicētā grāmata “Ko mūsdienās nozīmē bērna iespēju palielināšana? Ietekme izglītībā un labbūtībā” (What Does Child Empowerment Mean Today?: Implications for Education and Well-being) paver plašāku skatījumu uz jaunatnes kā mūsdienu pilsoņu lomu. Publikācija aicina uz diskusiju un pārdomām, stāstā iekļaujot arī skolēnu pārstāvju viedokli. Jaunais ziņojums ir solis virzienā uz jaunatnes balsu iekļaušanu, lielāku atbalstu skolotājiem un dažādu jomu pieeju sadrumstalotības mazināšanu.

Mazliet vairāk par ziņojuma struktūru:

1. nodaļa skaidro ziņojuma uzdevumus un izmantoto jēdzienu definīcijas;

2. nodaļā skaidrots, ka bērni un jaunatne ir ne tikai nākotnes, bet arī mūsdienu pilsoņi, vēstot par bērnības izpratni mūsdienās un bērniem kā aktīviem savas izglītības līdzdalībniekiem;

3. nodaļā aplūkota valstu pieredze bērnu labbūtības nodrošināšanā Covid-19 pandēmijas laikā, tostarp attiecībā uz emocionālo labbūtību, fiziskajām aktivitātēm un skolu kā vidi attiecību veidošanai un atbalstam;

4. nodaļā aplūkotas bērnu attiecības ar plašsaziņas līdzekļiem un to ietekme uz iespēju palielināšanu. Aplūkoti jautājumi par medijpratību OECD valstīs un plašsaziņas līdzekļu, to skaitā digitālo sociālo tīklu, lomu bērnu un jaunatnes emocionālajā labbūtībā un identitātes veidošanā;

5. nodaļā ir aplūkota digitālā nevienlīdzība, tostarp šķēršļu mazināšana vienlīdzīgai pieejai un iespēju nodrošināšana visiem bērniem maksimāli izmantot digitālās iespējas, kā arī skaidrots, kā atpazīt digitālos riskus.

6. nodaļā tiek sniegti dažādu autoru – skolotāju, pētnieku, politikas veidotāju, jaunatnes pārstāvju –  viedokļi par bērnu un jaunatnes iespēju nodrošināšanu un palielināšanu OECD valstīs;

7. nodaļā sniegts kopsavilkums un kodolīgs pārskats par jaunatnes iespēju palielināšanas galvenajiem tematiem.

Lasītāju ērtībai un iesaistīšanai ziņojums no otrās nodaļas līdz piektajai piedāvā pārdomu rīku (reflection tool), kas ne tikai palīdz dziļāk izprast sniegto informāciju, bet arī aicina padomāt par problēmu risināšanas iespējam. Pārdomu rīks sastāv no: (1) nodaļas galveno vēstījumu kopsavilkuma, (2) nodaļas tematam raksturīgo tendenču, iespēju un izaicinājumu analīzes un (3) praktiskas aktivitātes apraksta, kas sniedz iedvesmu diskusijām un attīstības scenārijiem.

Ziņojums būvēts uz pieņēmuma pamata un tajā paskaidrots, ka politikas veidotāji un lēmumu pieņēmēji dažādos līmeņos – valsts, pašvaldību un skolas līmenī – vairs nav jāpārliecina par jaunatnes līdzdalības un iesaistīšanas lēmumu pieņemšanā nepieciešamību. Viņi apzinās, cik tas ir svarīgi, taču nepieciešams iedrošinājums un praktiski ieteikumi, kā šī iesaiste veidojama iespējami labāk un bērnu vecumposmiem atbilstošāk.

Attēlā: Pamatojums bērnu un jaunatnes līdzdalības nepieciešamībai 

Pamatojums bērnu un jaunatnes līdzdalības nepieciešamībai

Avots: OECD Izglītības pētniecības un inovāciju centra CERI darbības virziens “21. gadsimta bērni 

Ziņojums “Ko mūsdienās nozīmē bērna iespēju palielināšana? Ietekme izglītībā un labbūtībā” ir sagatavots OECD Izglītības pētniecības un inovāciju centra CERI  programmā, kurā Latvija piedalās ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.2.5. pasākuma “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai” ietvaros, to līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds Plus.

Nacionālais attīstības plāns un Eiropas Savienības logo