Tumsā meitene skatās telefona ekrānā

Informācijas apmaiņā, kas notiek Pastāvīgajā indikatoru un mērķrādītāju grupā SGIB, iekļauti dažādu aptauju rādītāji par norisēm, kas ietekmē skolēnu labbūtību (well-being) un, ar to pastarpināti, arī akadēmiskos sasniegumus. Pāridarījumi, tai skaitā, emocionālā pazemošana internetā* (cyberbullying), tiek uzskatīti par vienu no galvenajiem iemesliem, kas pasliktina skolēnu labbūtību, ietekmējot viņu psiholoģisko veselību un akadēmiskos sasniegumu, kā arī nereti ietekmējot lēmumu kavēt un/vai pamest mācības skolā.

Avots: Pasaules Veselības organizācijas Skolēnu veselības paradumu pētījums HBSC (Health-Behaviour in School-aged Children), 2022. gads. 

Attēlā redzams piecpadsmitgadnieku īpatsvars, kuri pēdējo pāris mēnešu laikā vismaz reizi vai divas ir emocionāli pazemojuši internetā citus vienaudžus. Sarkanā krāsa stabiņos norāda uz emocionālo pāridarījumu internetā apmēra pieaugumu starp 2018. un 2022. gadu, zaļā krāsa apzīmē pāridarījumu apmēra samazināšanos starp 2018. un 2022. gadu.

Daudzās valstīs vērojams pāridarītāju īpatsvara pieaugums, jo īpaši starp zēniem. Datu avots ir pašu skolēnu teiktais, un nevar izslēgt, ka skolēni var arī noklusēt savu rīcību. Jāņem vērā arī, ka skolēniem var būt dažāda izpratne par emocionālajiem pāridarījumiem, nereti veikto pāridarījumu uztverot tikai kā izjokošanu. Valstu ar augstāku pāridarītāju/pāridarījumu īpatsvaru rezultāti var norādīt uz paaugstinātu šīs problēmas uztveri pusaudžu vidu.

Dati iegūti no skolēnu veselības paradumu pētījuma HBSC. Tas ir regulārs mērījums, ko reizi četros gados organizē Pasaules Veselības organizācija. Tajā uz anketas jautājumiem par veselības paradumiem un labbūtību atbild 11, 13 un 15 gadus jauni bērni. 2022. gadā aptaujā piedalījās 44 valstis. Aptaujas mērķis ir izpētīt sociālo norišu ietekmi uz skolēnu veselību.

Pētījuma mājaslapā pieejami starptautiski salīdzinoši dati, t.sk. tendenču dati kopš 2014. gada, par skolēnu:

Drīzumā HBSC datu pārlūks tiks papildināts arī ar aptaujas datiem par skolēnu pieredzēm skolā, attiecībām ar ģimeni un vienaudžiem u.c. 

Dalība Eiropas Komisijas Pastāvīgās indikatoru un mērķrādītāju grupā SGIB īstenota Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.

Nacionālais attīstības plāns un Eiropas Savienības logo

*emocionālā pazemošana internetā  ̶  Latvijas Droša interneta centra tīmekļvietnē lietots termins.