27. novembrī kopstrādes centrā “People work”, Rīgā, norisinājās Izglītības un zinātnes ministrijas rīkotā diskusija “Kā vadīt starptautiski konkurētspējīgas augstskolas: pārvaldības un attīstības izaicinājumi”. Diskusijas gaitā pieredzē dalījās gan ārvalstu eksperti, gan vietējo universitāšu, zinātnisko institūciju un studentu organizāciju pārstāvji.
Diskusijā Ilga Šuplinska iezīmēja galvenos izaicinājumus augstākās izglītības pārvaldības modeļos Latvijā, uzsverot, ka “ir laiks precīzi definēt, ar ko lepojamies šobrīd, ko ir vērts parādīt arī citiem, un – kur varam augt.” Savukārt, valsts prezidenta ārštata padomniece zinātnes un izglītības politikas jautājumos Ieva Siliņa uzsvēra, ka “augstākās izglītības sistēmas sakārtošana ir viena no absolūtajām valstiskajām prioritātēm”. Tālāk dažādi eksperti iepazīstināja klausītājus ar savu redzējumu. Eiropas Universitāšu asociācijas Pārvaldības, finansēšanas un sabiedrības politikas attīstības direktors Tomass Īstermans dalījās ar tiem faktoriem, kas ir pamatā veiksmīgām augstskolu pārvaldības reformām Eiropā. Pirmās daļas noslēgumā Igaunijas Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības departamenta galvenā eksperte Kristi Raudmae dalījās pieredzē par to, kā notikusi jaunā augstskolu pārvaldības modeļa izstrāde, kas Igaunijā tiks ieviests no 2020. gada.
Pasākuma otrajā daļā Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skolas Padomnieku konventa priekšsēdētāja vietnieks Viesturs Kuļikovskis stāstīja par to, kā 25 gadu gaitā uzlabota Rīgas Biznesa skolas pārvaldības struktūra, pievēršot īpašu uzmanību ārvalstu ekspertu piesaistei augstskolas pārvaldībā. Berlīnes Tehniskās universitātes Uzņēmējdarbības centra Pārnese centra menedžere iepazīstināja ar to, kā Nīderlandē un Vācijā norisinās nozares un augstākās izglītības iestāžu sadarbība, kā arī augstākās izglītības iestāžu savstarpējā sadarbība. Jānis Kloviņš, Latvijas Biomedicīnas un studiju centra direktors un Latvijas Zinātnes padomes priekšsēdētājs stāstīja par Latvijas zinātnisko institūtu izaicinājumiem un problēmām. Pasākuma noslēgumā Dmitrijs Stepanovs iepazīstināja ar galvenajiem secinājumiem un tālākajiem rīcības scenārijiem.
Šī bija trešā diskusija četru diskusiju ciklā par augstākās izglītības pārvaldību Latvijā. Diskusijās iegūtie secinājumi tiks izmantoti, izstrādājot konceptuālo ziņojumu valdībai par augstākās izglītības pārvaldības modeļa maiņu un izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam. Diskusiju cikls noslēgsies 4. decembrī ar diskusiju “Sadarbība un resursu koplietošana”.