Izglītības un zinātnes ministe Anda Čakša:
Rektora kungs, augsti godājamā Latvijas Universitātes saime, studenti, klātesošie!
Apsveicu Latvijas Universitāti ar jauna, zinoša un enerģijas pilna rektora ievēlēšanu Latvijas vadošās augstskolas vadībā. Apsveicu jauno rektoru Bērziņa kungu ar apstiprināšanu augstajā amatā un izaicinājumiem, kurus lemts Jums ar komandu sekmīgi pārvarēt. Ticu, ka Universitātē ir sācies dinamiskas attīstības un jaunu sasniegumu laiks.
Novēlu, lai Latvijas Universitāte kā vadošā valsts augstskola kļūtu par līderi, kas iedvesmo studentus un pētniekus augstākajiem sasniegumiem, bet visas sabiedrības dienaskārtības priekšplānā izvirza Latvijas ekonomikas attīstības jautājumus. Lai Universitātes jauda un spēks pārsniedz akadēmisko pētījumu un debašu robežas, sasniedzot politiķus, skaidrojot ekonomikas likumsakarības un palīdzot prioritizēt Latvijas intereses un vajadzības. Lai Universitātes iniciatīvas ienāk valdības gaiteņos un ierēdņiem būtu iespēja pieņemt lēmumus, kas balstīti zinātniski pamatotos pētniecības datos un secinājumos. Šī ir nepārprotami liela atbildība Bērziņa kungam rektora amatā, ko apliecina arī iespaidīgi skaitļi. Kopš 2004. gada, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā – Universitāte Latvijai ir devusi gandrīz 100 000 absolventu tās īstenotajās studiju programmās.
Lepojamies ar Latvijas Universitātes zinātniekiem, īpaši jaunajiem, kuri cītīgi strādā visās Universitātes stratēģiskās specializācijas jomās – dabaszinātnēs, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, medicīnas un veselības, kā arī sociālajās un humanitārajās zinātnēs, sasniedzot augsto Eiropas zinātnes līmeni. To apliecina Latvijas Universitātes panākumi starptautiskajā arēnā, īpaši ES pētniecības ietvarprogrammā – Apvārsnis Eiropa.
Vienu konkrētu jomu izcelt, protams, ir ļoti grūti, jo katra no tām slēpj plašu nozaru klāstu, kur Latvijas Universitāte sasniedz panākumu virsotnes. Dabaszinātnēs – fizikā, matemātikā, bioloģijā, ķīmijā, ģeogrāfijā un līdzīgi ir ar katru no jomām. Katrā no šīm jomām ir konkrēti individuāli pētījumi, zinātnieki un viņu komandas, kas savās jomās mēdz sasniegt pasaules līmeņa rezultātus, piemēram, Andrim Ambainim kvantu algoritmos vai Universitātes pētniekiem sasniedzot pasaules līmeņa rezultātus valodu tehnoloģijās, dabiskās valodas apstrādē un mašīnmācīšanā. LU pētnieki spēcīgi sevi ir pieteikuši arī aktuālo pētniecības izaicinājumu risināšanā saistībā ar mākslīgā intelekta straujo ienākšanu pasaules dzīvē. Mēs paļaujamies uz Universitātes kā zinātnes centra ekspertīzi visās šajās jomās, kas strādā gan lietišķi uz Latvijas tautsaimniecības izaugsmi, kā viens no tās garantiem, gan sabiedrības attīstības un vērtību radīšanu.
“Mans zelts ir mana tauta, Mans gods ir viņas gods!”, sacījis Rūdolfs Blaumanis. Latvijas lielākā bagātība laiku laikos ir bijusi, ir un būs cilvēks, kura zināšanu, prasmju un spēju kopums ir kapitāls kā individuālā, tā arī sabiedriski valstiskā līmenī. Tieši zināšanas ir sabiedrības labklājības un dzīves kvalitātes pamats, nākotnes Latvijas veidols un saturs! Izglītība, radošums, inovācijas un jaunas tehnoloģijas nosaka attīstību arī šajā gadsimtā.
No sabiedrības iegūtās izglītības kvalitātes un zināšanām būs atkarīgs tas, cik daudz, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, spēsim paņemt no pasaules zināšanām un pielāgot to mūsu pašu identitātei, kultūrai un valodai, ieviešot pozitīvas pārmaiņas mūsu sabiedrībā. Cilvēkkapitāla attīstība un zināšanu ekonomika nerodas pati no sevis. Aiz tās vienmēr ir kāds pedagogs. Tieši pedagogi ir sabiedrības transformācijas vēstneši, sākot gatavot bērnus būt radošiem un drosmīgiem vēl pirmsskolā. Viņi māca cilvēkus, kuri nākotnē strādās profesijās, kas vēl neeksistē. Ja bērnam nav profesionāla, motivēta un zinoša pedagoga, nav arī nepieciešamo zināšanu un iespēju jau tālāk mācīties par ārstu, ķīmiķi, ekonomistu vai filologu.
Nozīmīgi, lai Latvijas pedagogu izglītība tiktu veidota uz universālas, zinātniskas, pasaulē atzītas bāzes. Arī šajā jomā mēs sagaidām palīdzīgu roku un atbalsta plecu no LU kā vadošās zinātnes augstskolas Latvijā. Līdzīgi citām jomām pedagogu sagatavošana ir nemitīgi jāpilnveido un jāattīsta kopsolī ar laiku. Pedagogiem neatkarīgi no specializācijas ir svarīgi prast izmantot visus mūsdienu rīkus, tai skaitā mākslīgā intelekta rīkus. Gudri un plaši izmantoti mākslīgā intelekta risinājumi var dot nozīmīgus ieguvumus gan zinātnei, gan ekonomikai un sabiedrībai.
Novēlu Universitātei rektora Bērziņa vadībā sasniegt iecerēto mērķi un iekļūt pasaules 500 labāko augstākās izglītības iestāžu pulkā. Latvijas Universitāte ir to pelnījusi! Turklāt Latvijas vadošajai zinātnes universitātei pilnveidojoties akadēmiski un sasniedzot arvien jaunas atzīšanas virsotnes, ticu, ka mēs arī kā sabiedrība kļūsim gudrāki un konkurētspējīgāki.
Lai ražīga un panākumiem bagāta kadence!