Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un Latvijas Universitātes (LU) sadarbības memorandam, kas paredz veicināt kvalitatīvas izglītības pieejamību, nodrošināt skolotāju sagatavošanu un profesionālo pilnveidi, pievienojušās vēl 12 pašvaldības un Daugavpils Universitāte.
Iepriekšējā nedēļā LU Zinātņu mājā notika LU un IZM kopīgi rīkotā diskusiju cikla par pedagogu sagatavošanas un tālākizglītības jautājumiem noslēguma diskusija. Tās laikā LU un IZM parakstīja sadarbības memorandu ar Rīgas valstpilsētas un Madonas novada pašvaldībām, lai kopīgiem spēkiem veicinātu kvalitatīvas izglītības nodrošināšanu Latvijā. LU un IZM aicinājumam memorandam pievienoties arī citām pašvaldības un izglītības iestādēm nedēļas laikā atsaukušās un dokumentu parakstīja Aizkraukles, Alūksnes, Ādažu, Bauskas, Jelgavas, Jēkabpils, Krāslavas, Ķekavas, Mārupes, Rēzeknes, un Ropažu novadu pašvaldības, kā arī Jelgavas valstspilsētas pašvaldība un Daugavpils Universitāte.
“Latvijas nozīmīgākais resurss ir cilvēki, tāpēc kvalitatīva izglītība ir prioritāte, lai nodrošinātu mūsu valsts pastāvēšanu un turpmāku attīstību. Mūsdienīgu skolotāju, kuri ir apveltīti ar daudzām zināšanām un prasmēm, spēj būt interesanti un iedvesmojoši, protoši komunicēt ar bērniem un vecākiem, sagatavošana ir kopīgs sabiedrības uzdevums. Šajā darbā svarīga ir gan lieliska mijiedarbība izglītības nozarē starp ministriju, augstākās izglītības iestādēm un skolām, gan arī kopīga mērķa apzināšanās ar pašvaldībām. Ticu, ka esošais sadarbības memorands mūs tuvina mērķim, lai Latvijas izglītība sistēma spētu nodrošināt kvalitatīvu un starptautiski konkurētspējīgu izglītību bērniem un jauniešiem ne vien šodien, bet arī nākotnē,” uzsvēra izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
Sadarbības memorands paredz izveidot bāzes skolas topošo skolotāju mācību praksēm un mentoru iesaistei, centralizētam metodiskajam darbam ar talantīgiem skolēniem un skolotāju profesionālās kompetences pilnveidei. Memoranda parakstītāji vienojas praksē ieviest skolotāju vakanču datubāzi un apliecina gatavību savstarpējam metodiskajam atbalstam. Tāpat iecerēta psiholoģiskās atbalsta sistēmas izveide skolotājiem un skolēniem. LU memorandā apliecina gatavību izveidot studiju programmas sociālajiem pedagogiem, speciālajiem pedagogiem, mūzikas, sporta un vizuālās mākslas skolotājiem. Iecerēta pedagogu izglītības ieguves ceļu dažādošana, piemērojoties darba tirgus aktuālajām prasībām. Esošā vienošanās ir atvērta dalībnieku loka paplašināšanai arī turpmāk.
Sadarbības memorands tapis, noslēdzot diskusiju ciklu par pedagogu sagatavošanas un tālākizglītības jautājumiem, kas pagājušā gada nogalē notika piecos Latvijas reģionos. Uz sarunām par veiksmīgo pieredzi un praksi, kā arī aktuālajiem izaicinājumiem izglītības jomas eksperti tikās reģionālajās diskusijās Bauskā, Ventspilī, Jēkabpilī, Cēsīs un Rīgā. Starp būtiskākajiem izaicinājumiem izskanēja jaunu pedagogu piesaistīšana skolām ilgtermiņā, mobilitātes iespējas reģionos, pašpilnveides iespējas pedagogiem, droša un atbalstoša darba vide, sabiedrības, tostarp skolēnu un vecāku, attieksme. Diskusijās izskanēja arī aicinājumi mainīt pedagogu profesionālās pilnveides kursu un sertifikācijas principus, studiju procesā vairāk uzmanības pievērst klasvadības jautājumiem, kā arī iespējai atsevišķu stundu vadīšanai skolās piesaistīt dažādu nozaru profesionāļus.