Meitene stāda koku uz sarkana fona

No šī gada 31. oktobra līdz 1. novembrim Fortalezā, Brazīlijā norisinās UNESCO Globālā izglītības sanāksme (GEM 2024), ko organizē UNESCO sadarbībā ar Brazīlijas valdību.

Šī sanāksme, kas notiek vienlaikus ar G20 Izglītības ministru tikšanos, pievēršas iekļaušanas un vienlīdzības jautājumiem, uzsverot izglītību kā sabiedrības līdzvērtības un ilgtspējīgas attīstības virzītāju. Latviju sanāksmē pārstāv Izglītības un zinātnes ministrijas nozares padomniece izglītībā un zinātnē Laura Treimane.

GEM 2024 pulcē valstu valdības, starptautiskās organizācijas, pilsoniskās sabiedrības pārstāvjus un privāto sektoru, lai novērtētu sasniegumus ceļā uz ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķi 4 (IAM4) un dalītos ar veiksmīgākajām iniciatīvām, kas paātrina progresu, īpaši iekļaušanas un vienlīdzības jomās. Sanāksmes dalībnieki vienojas par stratēģijām, kas nodrošinātu ilgtspējīgāku finansējumu izglītības nozarei, lai mazinātu nevienlīdzību un virzītu pasauli tuvāk IAM4 mērķu sasniegšanai līdz 2030. gadam.

GEM 2024 noslēgumā plānots pieņemt Fortalezas deklarāciju – būtisku dokumentu, kas atspoguļo globālās izglītības prioritātes, pamatojoties uz reģionālajām un nozaru konsultācijām, kas notika no 2024. gada jūlija līdz septembrim. Fortalezas deklarācija uzsver, ka izglītība ir būtiska cilvēktiesību un sociālās taisnīguma nodrošināšanai, vides ilgtspējai un dzimumu līdztiesībai. Latvija īpaši atzinīgi novērtē Fortalezas deklarācijas uzsvaru uz tehnoloģiskās piekļuves vienlīdzību un digitālās mācīšanās kvalitāti, lai mazinātu digitālo plaisu izglītībā.

“Fortalezas deklarācija veicina globālu apņemšanos atzīt izglītības nozīmi mierkultūras, vides ilgtspējas, digitālās transformācijas un dzimumu līdztiesības veicināšanā. Latvija īpaši atzinīgi vērtē uzsvaru uz vienlīdzīgu piekļuvi tehnoloģijām un digitālās plaisas mazināšanu izglītībā. Mēs esam apņēmušies paātrināt digitālo transformāciju un sekmēt sieviešu iesaisti STEM jomās, kā arī turpināt starptautisko sadarbību, lai veicinātu izglītību jaunattīstības valstīs, tai skaitā Āfrikā,” komentē UNESCO IAM4–Izglītība 2030 Augsta līmeņa rīcībkomitejas locekle Latvijas Republikas izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.

Latvija ir aktīva UNESCO IAM4–Izglītība 2030 Augsta līmeņa Rīcībkomitejas dalībniece, pārstāvot Austrumeiropas reģionu kopā ar Rumāniju un Eiropas Padomi. Šī komiteja nodrošina globālo sadarbību un vadību IAM4 mērķu īstenošanā, palīdzot valstīm paātrināt progresu izglītības jomā.

“Dalība Augsta līmeņa Rīcībkomitejā ir iespēja Latvijai apliecināt sevi kā pārmaiņu līderi un uzticamu sadarbības partneri izglītībā globālā mērogā. Fortalezas sanāksme ir nozīmīga iespēja stiprināt starptautiskos sadarbības tīklus un veicināt Latvijas redzamību starptautiskajās diskusijās par izglītības nākotni,” informē Izglītības un zinātnes ministrijas nozares padomniece izglītībā un zinātnē Laura Treimane.