Bērnam uz galvas ir interesantas formas cepure, kurā deg spuldzīte, apkārt ir vēl četras spuldzītes, kas karājas no augšas

Latvija ir uzaicināta piedalīties Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) un Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) kopīgi organizētajā Sestajā Radošuma izglītībā samitā (Creativity in Education Summit 2024)augstu sasniegumu valsts radošās domāšanas pārbaudījumā, kas 2022. gadā veikts OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA ietvaros. Latvijā ir otrs augstākais aiz Singapūras un visaugstākais starp OECD un Eiropas Savienības valstīm skolēnu īpatsvars, kuri radošajā domāšanā sasniedz pamata līmeni un augstāku (Singapūrā 94%, Latvijā 92% skolēnu). Samitā Latvija – kopā vienā diskusiju panelī ar Singapūru un Koreju – uzaicināta dalīties ar pieredzi radošuma prasmes mācīšanā skolās un skolotāju profesionālajā pilnveidē.

Kāpēc radošuma prasme ir tik svarīga? Gan OECD, gan Pasaules Ekonomikas forums norāda, ka mūsdienu pasaulē radošums līdztekus kritiskajai un analītiskajai domāšanai ir visaugstāk vērtētā prasme. Pieaugot procesu automatizācijai un lielo valodas modeļu jeb mākslīgā intelekta lomai ekonomikas jomās, pievienoto vērtību piešķirs radoša domāšana.  

Radošuma izglītībā samitā Latviju pārstāvēs Ilze Mazpane – Valsts izglītības satura centra vecākā eksperte-valsts metodiķe vispārējā izglītībā. Ilze ir viena no autorēm metodiskajam līdzeklim skolotājiem “Kā attīstīt caurviju prasmes?” – šis metodiskais līdzeklis palīdz skolotājiem veidot sistēmisku pieeju caurviju prasmju, to skaitā radošuma un uzņēmējspēju, attīstīšanā skolēnos.

Ceturtdien, 17. oktobrī, kopā ar Singapūras un Korejas pārstāvjiem Ilze Mazpane piedalīsies augsta snieguma valstu diskusijā par resursiem, kas atbalsta sistēmisku radošās domāšanas mācīšanu. Augsti sasniegumi liela mēroga starptautiskajos salīdzinošajos pētījumos, to skaitā radošajā domāšanā, ir viens no rādītājiem, pēc kura dažādos starptautiskos ekonomikas, labklājības un taisnīguma indeksos tiek vērtētas pasaules valstis. Dalīšanās ar Latvijas kā augstu sasniegumu valsts pieredzi OECD un UNESCO organizētājā samitā izceļ Latvijas cilvēkkapitāla kvalitāti citu OECD un pasaules valstu vidū.

Pētījums tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.

Nacionālais attīstības plāns un Eiropas Savienības logo