11. decembrī Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) rīkotās augsta līmeņa konferences par pieaugušo prasmju attīstību “Pieaugušo prasmes: cilvēkkapitāla attīstības priekšnoteikums” laikā tika godināti IZM un EPALE Nacionālā atbalsta dienesta pieaugušo neformālās izglītības ceļojošās balvas “Saules laiva” konkursa dalībnieki un par labāko 2024. gada pieaugušo neformālās izglītības sniedzēju 12 nominantu konkurencē tika atzīta Liepājas Izglītības pārvaldes Izglītības attīstības un metodiskā atbalsta centra Personības izaugsmes un pilnveides nodaļa. Atzinīgi novērtējot ieguldīto darbu pieaugušo neformālās izglītības īstenošanā, trim organizācijām tika pasniegti IZM Pateicības raksti.
Pieaugušo neformālās izglītības ceļojošā balva “Saules laiva” tika pasniegta jau devīto gadu pēc kārtas. Tā ir dibināta ar mērķi izteikt atzinību par nozīmīgu ieguldījumu pieaugušo neformālās izglītības procesa veicināšanā un kvalitatīva mācību procesa nodrošināšanā, kā arī atbalsta sniegšanā mācībās pieaugušo neformālās izglītības ietvaros.
Apbalvošanas ceremoniju atklāja un nominantus un dalībniekus klātienē un attālināti sveica izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša. Viņa atzinīgi novērtēja pieaugušo neformālās izglītības sniedzēju paveikto vairāku gadu garumā un īpaši uzsvēra vērtības, kas raksturo nominantus un balvas ieguvējus: “…tā degsme, tā vēlme piedāvāt labu, kvalitatīvu neformālo izglītību pieaugušajiem, meklēt jaunus inovatīvus veidus, kā darīt sabiedrību labāku, kā darīt sabiedrību konkurētspējīgu”.
IZM Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta pienākumu izpildītāja Ieva Suškeviča sveicot balvas nominantus, viņu atbalstītājus un klātesošos sniedza nelielu pārskatu par 2024. gada nominantiem un atzina, ka viņi ir bijuši izcili un ieguldījuši lielu darbu neformālās izglītības veicināšanā un attīstībā.
Tradicionāli IZM Pieaugušo neformālās izglītības ceļojošās balvas “Saules laiva” apbalvošana sākās godinot 2023. gada balvas ieguvēju Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru un pasniedzot balvas miniatūras atveidojumu, kas apliecina Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra veikumu 2023. gadā pieaugušo neformālās izglītības jomā.
IZM īpašos Pateicības rakstus saņēma trīs pieaugušo neformālās izglītības īstenotāji:
- Biedrība “Jelgavas Senioru universitāte” par ieguldījumu kvalitatīvas iekļaujošās pieaugušo neformālās izglītības īstenošanā un specifiska mērķa grupu iesaistes mācībās palielināšanā,
- Bulduru Tehnikuma Mūžizglītības centrs “Bulduri” par ieguldījumu kvalitatīvas pieaugušo neformālās izglītības īstenošanā pieaugušo zaļās un ilgtspējīgas attīstības prasmju apguvē,
- SIA “TDL School” pieaugušo neformālās izglītības iestāde “TestDevLab Skola” par ieguldījumu kvalitatīvas pieaugušo neformālās izglītības īstenošanā pieaugušo digitālo prasmju apguvē.
Saņemot IZM Pieaugušo neformālās izglītības ceļojošo balvu “Saules laiva”, Liepājas Izglītības pārvaldes Izglītības attīstības un metodiskā atbalsta centra Personības izaugsmes un pilnveides nodaļas vadītāja Agnese Lejniece atzina, ka veiksmes un izdošanās pamatā ir sadarbība ar kolēģiem gan vietējā, gan nacionālā mērogā.
Konferences “Pieaugušo prasmes: cilvēkkapitāla attīstības priekšnoteikums” ietvaros tika publiskoti Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Pieaugušo prasmju pētījuma Latvijas pirmie rezultāti, kam sekoja augsta līmeņa paneļdiskusija par cilvēkkapitāla attīstības stratēģiskiem izaicinājumiem un sistēmiskiem risinājumiem. OECD Pieaugušo prasmju pētījums ir viens no nozīmīgākajiem starptautiski salīdzinošajiem prasmju pētījumiem pasaulē, kas salīdzina un analizē iedzīvotāju prasmju līmeni un to izmantošanu darbā un ikdienas dzīvē, tostarp sasaistē ar iegūto izglītību, tālākizglītību, darba pienākumiem un sociālo aktivitāti. Latvija pētījumā piedalījās pirmo reizi, iegūstot objektīvus datus par izglītības sistēmas rezultātiem un to sasaisti ar cilvēkkapitāla attīstības sociālekonomiskajiem aspektiem, ieguvumiem un riskiem, attiecīgo rīcībpolitiku pilnveidei.
Konferencē tika prezentēta Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda atbalstīto Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenoto Individuālo mācību kontu pieeja un prasmju pārvaldības platforma, kas ir nozīmīgs risinājums ceļā uz vienotu un ilgtspējīgu pieaugušo izglītības sistēmu. Konferencē tika sniegta informācija arī par pirmajiem Individuālo mācību kontu pieejas ieviešanas rezultātiem un secinājumiem.
Konference pulcēja izglītības, ekonomikas un nodarbinātības attīstības politikas plānotājus, pētniekus un nozaru profesionāļus, tostarp OECD un citu starptautiskos ekspertus.