Privātie uzņēmumi arvien aktīvāk darbojas kosmosa sektorā, sākot ar plaši pazīstamiem uzņēmumiem, kā, piemēram, “SpaceX” vai “Airbus”, līdz pat 3 000 mazo uzņēmumu, kas sniedz ieguldījumu EKA misiju un tehnoloģiju izstrādē. Neskatoties uz to, lai veiksmīgi integrētu jaunus produktus un pakalpojumus kosmosa tirgū, kā arī izstrādātu jaunus produktus un pakalpojumus kosmosa tirgum, uzņēmumi bieži vien saskaras ar specifiskiem izaicinājumiem. Pateicoties Latvijas kā EKA asociētās dalībvalsts statusam, tās uzņēmējiem un pētniecības organizācijām ir iespēja piedalīties specializētās mācībās, kuru mērķis ir sniegt vajadzīgās zināšanās un kompetences, lai sekmīgāk iekļautos Eiropas kosmosa nozarē. IZM un EKA organizētajos kursos piedalījās pārstāvji no vairāk nekā 15 Latvijas uzņēmumiem un pētniecības organizācijām, lai kopīgi strādātu komandās un izveidotu potenciālu biznesa ideju, kā arī sagatavotu tās pieteikumu kosmosa projektos. Izdevību izmantoja ne vien industrijas un pētniecības organizāciju darbinieki, bet arī studenti, kuri tikai vēl izstrādā savus pētījumus un plāno specializēties kādā no kosmosa nozares jomām. Šādas apmācības ne tikai kalpo kā izdevība iegūt jaunas zināšanas un prasmes, lai paplašinātu savu kapacitāti kosmosa nozarē, bet arī kā tīklošanās iespēja nacionālā līmenī starp Latvijas kosmosa sektora nozares spēlētājiem.
Kursus “Biznesa idejas izstrāde kosmosa nozarē” un “Kā rīkoties pārrunu posmā ar Eiropa Kosmosa aģentūru” pasniedza pieredzējuši EKA pārstāvji Inesa Kastelao (Ines Castelao) un Karols Bžostovskis (Karol Brzostowski), kuru ikdienas darbs saistīts ar atbalstu jaunu un jau esošo dalībvalstu veiksmīgā integrēšanā EKA. Mācību ietvaros viņi akcentēja produkta unikalitātes un nepieciešamības pamatojumu, uzsverot tā pielietojumu kosmosa nozarē. Pasniedzēji uzsvēra nepieciešamību investēt laiku, lai veiktu pilnvērtīgu tirgus izpēti un saprastu uzņēmuma vietu tajā, kā arī pārzināt klienta vajadzības un ko viņi iegūs no konkrētā produkta vai pakalpojuma. Ņemot vērā kosmosa nozares specifiku, it īpaši produktu ilgstošo izstrādes un apjomīgo izmaksu kontekstā, lielie uzņēmumi nevēlas riskēt un uzticēties mazāk zināmiem tirgus spēlētājiem. Šajā aspektā EKA var palīdzēt Latvijas uzņēmumiem nevis kā to klients, bet gan kā vērtīgs attīstītājs un uzticības garants ceļā uz partnerību ar lielajiem tirgus spēlētājiem “Airbus”, “OHB” un “Thales Alenia Space”. Tas nodrošina iespēju uzņēmumiem piedalīties EKA inovāciju projektos, tādējādi veicinot uzņēmuma atpazīstamību un uzticamību. Kā to uzsver arī K. Bžostovskis, ja “kosmosa nozarē nav savstarpēja uzticība, nav iespēja kopīgam biznesam”, un vairākkārtīgi izcēla tādus labos Latvijas uzņēmumu piemērus kā “Eventech”, “Allatherm” un “Bitlake Technologies”. EKA pārstāvji iedrošināja klātesošos industrijas un pētniecības organizācijas pārstāvjus būt neatlaidīgiem un meklēt iespējas, lai demonstrētu savu produktu nozīmību.
Mācības notika ERAF projekta Nr. 1.1.1.1/1/24/I/001 “Efektīvāka un viedāka Latvijas zinātnes politikas ieviešana un vadība” ietvaros.
Par Eiropas Kosmosa aģentūru
Eiropas Kosmosa aģentūra (European Space Agency) ir starptautiska organizācija Eiropas kosmosa kapacitātes attīstīšanai, kurai Latvija asociētās dalībvalsts statusā pievienojās 2020. gadā. Organizācijai ir pievienojušās 22 dalībvalstis un četras asociētās dalībvalstis. Latvijai dalība EKA pavērusi iespēju piekļūt Eiropas un pasaules kosmosa industrijas tīklam, tādējādi sniedzot iespēju attīstīt tehnoloģijas, ko izmanto gan kosmosā, gan uz Zemes.