Nodrošinot skolēniem jaunu STEM izglītības pieredzi, no nākamā mācību gada skolās sāks ieplūst augsti kvalificēti dažādu jomu eksperti, kuri ar Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) un nodibinājuma «Iespējamā misija» atbalstu būs sagatavoti matemātikas, dabaszinātņu, fizikas, ķīmijas, bioloģijas, ģeogrāfijas un programmēšanas mācīšanai.
To paredz šodien izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas, RTU rektora Tāļa Juhnas un «Iespējamās misijas» valdes priekšsēdētājas Ramonas Urtānes parakstītais memorands par STEM skolotāju līderības attīstības programmas īstenošanu.
«Investīcijas izglītībā ir mūsu prioritāte, jo tās ir ilgtspējīgas, taisnīgas un, ticu, ka arī mierpilnas nākotnes sabiedrības pamats. Mēs koncentrējamies uz tādas nākotnes radīšanu, kurā neviens skolēns netiks atstāts novārtā. Nākotni, kurā katram skolēnam ir iespēja mācīties, augt un sniegt savu unikālo ieguldījumu sabiedrībā. No mūsu bērnu izglītības kvalitātes un iegūtajām zināšanām būs atkarīgs tas, cik daudz, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, spēsim paņemt no pasaules zināšanām un pielāgot to mūsu pašu identitātei, kultūrai un valodai, ieviešot pozitīvas pārmaiņas mūsu sabiedrībā,» pauž A. Čakša. Viņa ir gandarīta, ka ministrijai ir domubiedri – RTU un «Iespējamā misija» –, kas dala kopīgu pārliecību par dabaszinātņu priekšmetu nozīmīgumu.
Sadarbības nozīmi, plecu pie pleca ar RTU strādājot pie «Iespējamās misijas» līderības attīstības programmas, uzsver R. Urtāne. «STEM mācību jomai ir laiks dot jaunu elpu. Ir satraucoši, ka, piemēram, fizikas eksāmenu pagājušajā mācību gadā kārtoja tikai 4% no tiem skolēniem, kuri pirms 12 gadiem uzsāka mācības pirmajā klasē. Tikai 1% skolēnu eksāmenā sasniedza 60% un vairāk. Tas atspoguļo jauniešu interesi par STEM nozari, neskatoties uz to, ka tajā ir konkurētspējīgs atalgojums. Līdzīgu tendenci varam redzēt arī citos STEM mācību priekšmetos. Šos rezultātus ietekmē daudzi apstākļi, arī tādi, kurus mēs nevaram ietekmēt, bet mēs varam ietekmēt to, cik labi skolotāji ienāk izglītības sistēmā,» ir pārliecināta R. Urtāne.
STEM skolotāju līderības attīstības programma paredz, ka trīs gadu laikā tiks piesaistīti aptuveni 180 augsti kvalificēti dažādu nozaru speciālisti. Ar RTU atbalstu viņiem tiks nodrošinātas intensīvas mācības, lai sagatavotu darbam skolās. Jaunajiem skolotājiem būs pieejams arī mentorings, stipendijas, snieguma monitoringa sistēma.
«Apzinoties STEM skolotāju trūkumu un sekas, ko tas rada katra indivīda un visas valsts attīstībai, RTU jau šobrīd piedāvā gan zinātnes nodarbības bērniem un jauniešiem RTU zinātkāres centrā «Futurimo Rīga», gan iespēju vidusskolēniem universitātes mācībspēku vadībā apgūt kursus «Ķīmija II» un «Fizika II». Mēs organizējam arī pilnveides seminārus pedagogiem. Līdz ar Liepājas Universitātes iekļaušanos RTU ekosistēmā, mēs stiprināsim mūsu pedagoģijas kompetenci. Mums ir pienākums dot Latvijas jauniešiem iespējami labāku nākotni. Tā ir mūsu misija kā vecākiem, mācībspēkiem un atbildīgiem valsts iedzīvotājiem,» uzsver RTU rektors Tālis Juhna.