OECD Izglītība
izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja Inga Vanaga un priekšsēdētājas vietniece Irina Avdejeva, kā arī Izglītības kvalitātes valsts dienesta Kvalitātes nodrošināšanas departamenta direktors Rolands Ozols

No 24. līdz 26. martam Reikjavikā, Islandē, norisinājās jau piecpadsmitais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) organizētais Starptautiskais skolotāju samits. Šogad samita virstēma bija “Kvalitatīva izglītība: atslēga uz pārticību un labklājību”.

Starptautiskais skolotāju samits ik gadu pulcē izglītības nozares ministrus, arodbiedrību vadītājus, nozares profesionāļus un izglītības iestāžu vadītājus, lai apzinātu labās prakses piemērus un diskutētu par to, kā vislabāk stiprināt skolotāja profesiju un uzlabot skolēnu sniegumu. Šogad samitā īpaša uzmanība tika pievērsta iekļaujošas izglītības jautājumiem.

Latviju samitā pārstāvēja izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētāja Inga Vanaga un priekšsēdētājas vietniece Irina Avdejeva, kā arī Izglītības kvalitātes valsts dienesta Kvalitātes nodrošināšanas departamenta direktors Rolands Ozols.

Samitā trīs plenārsesijās tika izskatīti daudzpusīgi jautājumi, tostarp augstas kvalitātes pirmsskolas izglītība, iekļaujoša un atbalstoša mācību vide, jauniešu līdzdalība savas nākotnes veidošanā.

Viesojoties Islandē, Latvijas delegācijai bija iespēja iepazīt arī Islandes skolu ekosistēmu un dažādiem izaicinājumiem izmantotās izglītības pieejas, lai veidotu iekļaujošu un uz labbūtību vērstu vidi pedagogiem.

Eksperti sprieduši arī par mākslīgā intelekta izmantošanas iespējām izglītībā – kā tas var palīdzēt skolotājiem, atvieglot ikdienas darbu, veicināt personalizētu pieeju mācību procesam un balstīt to datu analīzē, īpaši strādājot ar skolēniem ar dažādām vajadzībām.

Diskusijā par kvalitatīvu un iekļaujošu pirmsskolas izglītību izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde iepazīstināja klātesošos ar Latvijas pieredzi un pieeju – BAASIK instrumenta ieviešanu, pirmsskolas pedagogu zemākās darba samaksas pielīdzināšanu pārējo pedagogu minimālajam atalgojumam u.c. politikas iniciatīvām. Ministre atzīmēja – OECD un dalībvalstu dati apliecina, ka lielāki ieguldījumi pirmsskolas izglītībā veicina IKP pieaugumu, dzimumu līdztiesību un kopējo valsts attīstību.

Izglītības un zinātnes ministre piedalījās paneļdiskusijā par pedagoga lomu izglītības sistēmā, kuras centrā ir bērns un viņa vajadzības, un diskusijas laikā uzsvēra:

  • Pedagogu un jauniešu spēja pielāgoties pārmaiņām, attīstīt noturību un līderību ir izšķiroša mūsdienu izglītības procesā.
  • Jauniešu līdzdalība lēmumu pieņemšanā – klasē, skolā, kopienā un valstī – ir būtisks elements demokrātiskas sabiedrības attīstībai.
  • Bērnu un pedagogu medijpratība ir aizsardzības mehānisms pret dezinformāciju.
  • Pašvadīta mācīšanās ir nozīmīga Latvijas izglītības satura daļa, kur svarīga ir arī brīvprātīgā darba un līdzdalības pieredze skolēnu pašpārvaldēs.

2025. gada samitu rīkoja Islandes Izglītības un bērnu ministrija, Islandes Skolotāju arodbiedrība, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) un Education International (EI). Vairāk par samita norisi samita tīmekļvietnē.