Pasākumu par risku identificēšanas rīka lomu izglītības kvalitātes monitoringa sistēmā atklāj Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāja Inita Juhņēviča
Pasākumu par risku identificēšanas rīka lomu izglītības kvalitātes monitoringa sistēmā atklāj Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāja Inita Juhņēviča.

2023. gada 8. un 24. novembrī notika mērķsadarbības pasākumi, kuros pārrunāja skolēnu snieguma vērtēšanas rīka koncepciju un risku identificēšanas rīka lomu izglītības kvalitātes monitoringa sistēmā. Pasākumus ESF projekta “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros rīkoja Izglītības kvalitātes valsts dienests (kvalitātes dienests) un Valsts izglītības satura centrs (VISC) sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM).

8. novembra pasākumā dalībnieki diskutēja par skolēnu snieguma vērtēšanas rīka koncepciju un rīka tālākas attīstības iespējamiem virzieniem. Ar skolēnu snieguma vērtēšanas rīka mērķiem, koncepciju, potenciālo saturu, tvērumu un izaicinājumiem pasākumā iepazīstināja Valsts izglītības satura centra vecākais eksperts, Rīgas 72. vidusskolas direktors Pāvels Pestovs. Skolēnu snieguma vērtēšanas rīka galvenais mērķis ir iegūt pašvaldības un valsts līmeņa analīzei nepieciešamos datus par skolēnu mācīšanās rezultātu un dinamiku, lai pēc nepieciešamības veiktu tālāku padziļinātu analīzi, ieviestu izmaiņas mācību saturā un sniegtu metodisko un cita veida atbalstu skolām un pedagogiem. Tāpat skolēnu snieguma vērtēšanas rīkā iegūtie dati var palīdzēt skolām izvērtēt savas stiprās un vājās puses, it īpaši salīdzinot datus ar līdzīga lieluma skolām. Šajā gadījumā būtu nepieciešams iegūt ne tikai datus par skolēnu sniegumu, bet arī konteksta datus, piemēram, par skolēnu sociāli ekonomisko stāvokli. Paredzēts, ka skolēnu snieguma vērtēšanas rīka darbības principi būs regulārs skolēna snieguma monitorings būtiskajos sasniedzamajos rezultātos pirmsskolā, 3. un 6. klašu grupās un klašu grupās, kurās tiek īstenota parēja uz mācībām valsts valodā. Vienlaikus saistībā ar šo rīku visām ieinteresētajām pusēm vēl ir nepieciešams vienoties par vairākiem jautājumiem, tostarp datu drošību, pašvaldību un izglītības iestāžu datu analītikas pratību, izglītojamo individuālās izaugsmes monitoringa iespējām, kā arī nepieciešamību attiecināt skolēnu snieguma vērtēšanas rīkā paredzētos pasākumus uz profesionālo izglītību.

24. novembra pasākuma mērķis bija iepazīstināt dalībniekus ar skolu efektivitātes monitoringa rīka un risku identificēšanas rīka (RIR) uzbūvi, kritērijiem un lietošanas iespējām, kā arī diskutēt par RIR izmantošanu izglītības kvalitātes novērtēšanas procesā.

Ieskatu RIR uzbūvē un uzdevumos sniedza kvalitātes dienesta Kvalitātes nodrošināšanas departamenta vecākā eksperte Dace Saleniece. RIR mērķis ir atbalstīt izglītības kvalitātes risku vadības attīstību izglītības iestāžu paškontrolei, risku prognozēšanai un novēršanai, vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanai un regulāram ārējam izglītības iestāžu kvalitātes monitoringam, lai uz izglītības kvalitāti potenciāli pazeminošiem apstākļiem varētu reaģēt nekavējoties, parādoties pirmajām pazīmēm. D. Saleniece iepazīstināja ar rīkā izmantotajiem rādītājiem, kas attiecas uz vispārējās izglītības iestādēm un profesionālās izglītības iestādēm, kā arī informēja, kādos gadījumos rīka rādījumi liecinās par risku izglītības kvalitātei izglītības iestādē vai pašvaldībā un kādai jābūt izglītības iestāžu un pašvaldību, kā arī valsts rīcībai šādos gadījumos.

Pasākuma otrajā daļā tā dalībnieki strādāja praktiskajā darbnīcā, diskutējot par RIR izmantošanas vajadzībām un iespējām dažādu kvalitātes dienesta un VISC procesu īstenošanā – iesniegumu izskatīšanā un pārbaudēs, kvalitātes vērtēšanā, izglītības iestāžu apmeklējumos, tematiskajās izpētēs un vēl citos atbilstošos gadījumos.

Pasākuma noslēgumā dalībnieki vienojās, ka RIR ir divi galvenie uzdevumi: 1) visām iesaistītajām pusēm iegūt vienotu redzējumu par izglītības kvalitāti, tās stiprajām un pilnveidojamajām pusēm izglītības iestādē, pašvaldībā un valstī; 2) veidot izglītības iestāžu vadības un dibinātāja kompetenci savlaicīgi identificēt, mazināt un / vai novērst iespējamos riskus izglītības kvalitātei vai arī piesaistīt kvalificētu pašvaldības vai valsts iestāžu atbalstu izglītības kvalitātes risku mazināšanai. Tādējādi pakāpeniski valsts līmenī tiktu veidota jauna pieeja darbā ar risku vadību izglītībā, tiktu pastiprināts atbalsts izglītības iestādēm un to dibinātājiem, kā arī nostiprinātos preventīvā sistēma izglītības kvalitātes nodrošināšanai izglītības iestādē, pašvaldībā un valstī.

Papildus pamattēmām abu pasākumu dalībnieki arī tika iepazīstināti ar vispārīgu informāciju par izglītības kvalitātes monitoringa sistēmu, tās mērķi, uzbūvi, funkcijām, kā arī guva ieskatu par sistēmā jau pieejamiem un izstrādē esošiem monitoringa rīkiem un izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas turpmākās attīstības gaitā plānotajiem monitoringa rīkiem.

Pasākumi rīkoti ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”. Projektu īsteno IZM sadarbībā ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu un Valsts izglītības satura centru.

logo ansamblis