Mūsdienīgas un darba tirgus vajadzībām atbilstošas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības īstenošanai, izmantojot modulāro pieeju, izstrādāts un apstiprināts jauns regulējums. To paredz, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotie noteikumi, kurus šodien, 20. februārī, apstiprināja valdības sēdē.
Jaunais standarts dos iespēju arvien pilnīgāk īstenot profesionālās izglītības satura reformas, profesionālās izglītības iestādēm izstrādāt un īstenot mūsdienīgu un elastīgu profesionālās izglītības saturu profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmās. Regulējums veidots, lai ikvienam pieaugušajam dotu iespēju iegūt profesionālo kvalifikāciju darba tirgū aktuālām un pieprasītām prasmēm. Tāpat jaunais regulējums nosaka profesionālās pilnveides principus, lai veicinātu profesionālo spēju attīstību un īstenošanu mūža garumā, pilnveidojot profesionālo kompetenci, sekmējot nozaru izaugsmi un konkurētspēju.
Regulējums nosaka kompetences novērtēšanas kārtību, kā arī diferencē profesionālās tālākizglītības programmu apjomu atbilstoši iegūstamās profesionālās kvalifikācijas līmenim un iepriekš iegūtai izglītībai vai kvalifikācijai. Būtisks priekšnosacījums kvalitatīvai izglītības nodrošināšanai ir programmu atbilstība noteiktai nozarei un iespējām iegūt profesionālās tālākizglītības programmās līdzvērtīgas zināšanas un prasmes, kas ir salīdzināmas ar kvalifikācijas ieguvi profesionālās vidējās izglītības programmu noslēgumā. Tāpat var diferencēt profesionālās tālākizglītības programmas un papildu kvalifikācijas ieguvi, ja atbilstošajā jomā jau iegūta profesionālā kvalifikācija, šādām programmām nosakot individuālus uzņemšanas nosacījumus un samazinātu apguves ilgumu.
Jaunais standarts rada iespējas nodrošināt arī individualizētu un elastīgu pieaugušo izglītības piedāvājumu, kas pieaugušajiem ļauj apgūt arī daļu no kvalifikācijas, kas nepieciešama izglītības turpināšanai vai darbam. Regulējums dos iespēju attīstīt prasmes pastāvīgi vai mainīt profesionālo kvalifikāciju.
Turpmāk profesionālās tālākizglītības programmas varēs veidot tā, lai tās varētu pielāgot konkrētā darba tirgus, nozares vai individuālām prasmju pilnveides vai pārkvalifikācijas vajadzībām. Tāpat jaunais regulējums sniedz iespējas piedāvāt elastīgus mācīšanās ceļus, kas katram ļauj attīstīt kompetences, kuras nepieciešamas mūsdienu darba tirgus vajadzībām. Paredzētie risinājumi būtiski arī paplašina un uzlabo profesionālās tālākizglītības piedāvājumus gan jauniešiem, gan pieaugušajiem, vienlaikus arī palielinot profesionālās izglītības pievilcīgumu un kvalitāti.
Lai nodrošinātu augošo vajadzību pēc augstāka līmeņa profesionālajām kompetencēm un prasmēm, jaunais standarts nodrošina iespējas profesionālajā tālākizglītībā iegūt arī 5.–8. profesionālā kvalifikācijas līmeņa profesionālo kvalifikāciju.
Lai pēc iespējas pilnīgāk valsts profesionālās tālākizglītības standartu un valsts profesionālās pilnveides izglītības standartu ieviestu arī augstākās izglītības pakāpē īstenotajās profesionālās izglītības programmās, paredzēts, ka valsts izglītības standartus augstākās izglītības pakāpē īstenojamām profesionālās tālākizglītības programmām un profesionālās pilnveides izglītības programmām piemēro no 2025. gada 1. janvāra
Apstiprinātie noteikumi “Noteikumi par valsts profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības standartu” pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē.