ES fondi Augstākā izglītība Izglītība
Uz galda stāv grāmatas un absolventu cepure.

Otrdien, 14. janvārī, valdība apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādāto konceptuālo ziņojumu par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju – jaunu cikliskas augstskolu un koledžu akreditācijas modeli. Šis modelis tiks pakāpeniski ieviests no 2025. līdz 2027. gadam. Jaunā pieeja nākotnē stiprinās augstskolu autonomiju, veicinās augstskolu atbildību un sekmēs izcilību augstākajā izglītībā un pētniecībā. 

Konceptuālais ziņojums “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju” izstrādāts ar mērķi veicināt efektīvāku un mūsdienīgāku augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanu, kas balstās uz Eiropas augstākās izglītības telpas labāko praksi. 

IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktore Lana Frančeska Dreimane uzsver: “Pāreja uz cikliskas institucionālās akreditācijas modeli ļaus augstskolām un koledžām koncentrēties uz būtiskākajiem savas darbības aspektiem, vienlaikus nodrošinot caurspīdīgumu un atbilstību starptautiskajiem standartiem. Jaunais modelis veicinās Latvijas augstākās izglītības izaugsmi un nodrošinās ieguvumus sabiedrībai, piemēram, kvalitatīvu cilvēkkapitālu un inovācijas.” 

Cikliska institucionālā akreditācija nozīmē regulāru augstskolas vai koledžas novērtēšanu, aptverot institūcijas darbību kopumā, tostarp pārvaldību, resursus, iekšējo kvalitātes sistēmu, studijas, pētniecību un ietekmi uz sabiedrību. Augstskolu un koledžu darbības aspektu izvērtēšana ietvers izglītības kvalitātes koncepcijā noteikto jomu novērtēšanu – atbilstība mērķiem, iekļaujoša vide, izglītības un pētniecības kvalitāte, kā arī laba pārvaldība. Ņemot vērā augstskolas tipu, vērtēšanas pamatprincipi tiks noteikti normatīvajā regulējumā un konkrēti kritēriji tiks definēti Augstākās izglītības kvalitātes aģentūras (AIKA) izstrādātajās vadlīnijās un metodikā. 

Paredzams, ka līdz ar cikliskas institucionālās akreditācijas modeli tiks samazināts administratīvais slogs, proti, atsakoties no pašreizējām ārējām kvalitātes novērtēšanas procedūrām (studiju virzienu novērtēšanas un akreditācijas), tiek optimizētas izmaksas un procedūras, kas ilgtermiņā radīs ietaupījumu. Rezultātā tiks iegūts pilnvērtīgs institūcijas darbības novērtējums, tai skaitā novērtēta atbilstība dibinātāja noteiktajam augstskolas tipam un sniegta iespēja saņemt akreditāciju uz septiņiem gadiem, trim gadiem (līdz divām reizēm pēc kārtas) vai atteikumu.  

Šajā konceptuālajā ziņojumā par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju ietvertie priekšlikumi paredz grozījumus normatīvajos aktos (likumos, Ministru kabineta noteikumos), atbilstošu AIKA metodiku un vadlīniju izstrādi, kā arī izmēģinājuma akreditācijas jeb pilotakreditācijas. Ar ES fondu atbalstu tiek plānotas trīs izmēģinājuma cikliskas institucionālās akreditācijas procedūras, kuru rezultāti būs līdzvērtīgi pilnvērtīgai institucionālai akreditācijai.  


Valdībā apstiprinātais konceptuālais ziņojums “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju” un noteikumu projekts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" īstenošanas noteikumi” pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē.