Ceturtdien, 23. janvārī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Izglītības inovācijas un pētniecības centrs CERI publicēja ziņojumu “Izglītību ietekmējošās tendences 2025” (Trends Shaping Education 2025), kas atspoguļo globālās tendences izglītībā. Ziņojums arī atspoguļo nākotnes attīstības scenārijus un to ietekmi uz izglītību kopumā.
Ziņojumā apskatītas tendences, kas norisinās pasaulē un ietekmē izglītību, piemēram, nevienlīdzību, sabiedrības polarizāciju, mākslīgā intelekta izplatību u.c., piedāvājot rīkus nākotnes scenāriju izpētei un uzsverot, ka izglītība ir izšķiroša labākas nākotnes veidošanai.
Ziņojums uzsver demokrātisko procesu skaidrošanas nozīmi izglītībā un pašas demokrātijas stiprināšanā. Nereti demokrātiju apdraud pieaugoša dezinformācija. Ziņojums uzdod jautājumu par stratēģijām, lai palīdzētu cilvēkiem labāk apgūt prasmes atšķirt faktus no viedokļiem, kā arī atšķirt patiesu informāciju no nepatiesas.
Scenārijos iezīmējas digitālās atkarības pieaugums un tehnoloģiju ietekme uz privātumu, kā arī sabiedrības dalība izglītības procesos. Pozitīvā nākotnes vīzijā palielinās līdzdalība, skolās notiek ciešāka sadarbība starp skolotājiem, skolēniem un kopienām, savukārt pesimistiskajā scenārijā – autoritārisma pieaugums un uzraudzība, izmantojot tehnoloģijas.
Veselības jomā par lielāko problēmu kļuvusi garīgā veselība, kā arī pieaug digitālās atkarības, jo īpaši atkarība no viedierīcēm. Gadu no gada palielinās pasaules ūdeņu piesārņojums. Šajā kontekstā izglītībai ir svarīga loma, palīdzot saprast, ka rūpes jāvelta ne tikai cilvēkiem, bet arī dabai un visām dzīvajām būtnēm.
Šīs un daudzas citas sociālās, tehnoloģiskās, ekonomiskās, vides un politiskās norises, kas ietekmē izglītības sistēmas visā pasaulē, tiek pētītas ziņojumā “Izglītību ietekmējošās tendences 2025”. Ieviešot nākotnes scenāriju pārdomu kartes, publikācijas mērķis ir rosināt domāt par to, kā globālās tendences var pārveidot izglītību un kā izglītība var veidot labāku nākotni. Ziņojums angļu valodā lasāms OECD šeit: https://www.oecd.org/en/publications/trends-shaping-education-2025_ee6587fd-en.html
Dalība Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Izglītības pētniecības un inovācijas centra CERI programmā notiek ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.2.5. pasākuma “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai” ietvaros, to līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds Plus.