No 27. septembra līdz 1. novembrim Rīgā un citās lielākajās Latvijas pilsētās norisinājās reģionāli semināri par Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD pieaugušo prasmju pētījuma datu izmantošanas iespējām Latvijas iedzīvotāju esošo kompetenču novērtēšanā un cilvēkkapitāla attīstības politikas plānošanā.
Semināros Liepājā, Rīgā, Valmierā, Daugavpilī, Jelgavā un Rēzeknē pētniekiem, studentiem, rīcībpolitikas veidotājiem, pieaugušo izglītības koordinatoriem un citiem interesentiem bija iespēja uzzināt vairāk par Starptautiskās pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas (PIAAC) pētījuma norisi, tā dizainu un metodoloģiju, kā arī rīkiem pētījuma datu apkopošanai un analīzei.
Semināros plašu interesi raisīja jautājumi, kas saistīti ar datu ieguvi un to, kā notikusi aptaujāto Latvijas iedzīvotāju testēšana, lai noskaidrotu viņu tekstpratību, matemātikas, problēmu risināšanas un digitālās prasmes. Pasākuma dalībniekiem bija iespēja iepazīsties ar testiem, kurus bija jāveic pētījumā aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem un novērtēt savas spējas atbildēt uz tajos iekļautajiem jautājumiem.
Seminārus vadīja Latvijas Universitātes Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes Sociālo un politisko pētījumu institūta pētnieki, kas Izglītības un zinātnes ministrijas uzdevumā īstenoja pieaugušo prasmju pētījumu Latvijā. 16-65 gadus vecu pieaugušo aptaujas un kompetenču testi Latvijā norisinājās no 2022. gada oktobra līdz 2023. gada jūnijam, iegūstot 6554 pieaugušo atbildes. Pieaugušo aptauju un testu norisi nodrošināja pētījumu centrs SKDS. Latvija PIAAC pētījumā piedalās pirmo reizi, atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, kas piedalījušās pētījuma iepriekšējā ciklā.
Diskutējot par pētījumā iegūto datu pielietošanu, klātesošajiem bija iespēja iepazīties ar tīmekļa rīku PIAAC Data Explorer un tā izmantošanu datu apkopošanai un analīzei (tajā analīzei pieejami to valstu dati, kas piedalījušās pētījuma iepriekšējā ciklā). Tāpat semināra dalībnieki tika iepazīstināti ar IEA IDB Analyzer rīka izmantošanu liela mēroga novērtējumu (large-scale assessment) datu apvienošanā un analīzē, piemēram, MS Excel, R programmā, SPSS un citos formātos.
Diskusijas semināra laikā raisīja jautājumi par to, cik detalizētu datu analīzi būs iespējams veikt - vai iespējams iegūt informāciju par atsevišķiem reģioniem, pilsētām, salīdzināt dzimumus, un kā skaidrot pieaugušo respondentu snieguma līmeņus pētījumā testētajās kompetencēs. Jautājumus raisīja testētās kompetences jomas, piemēram, kompetenču saistība ar dažādām respondentu pazīmēm. Tā kā respondentu vidū ir jauni pieauguši, kas nesen pabeiguši obligāto izglītību, semināru dalībnieki izteica pieņēmumu, ka pētījuma dati būs izmantojami izglītības sistēmas pilnveidei.
Seminārā Rīgā pārstāvji no Latvijas Bankas, Centrālās statistikas pārvaldes un Baltijas Sociālo zinātņu institūta plašāk iepazīstināja arī ar metodēm un piemēriem, kā padziļināti pētīt iegūtos datus.
PIAAC pētījums īstenots 2022.-2023. gadā, aptverot Latvijas un citu valstu pieaugušo kompetenču novērtējumu. Tajā iegūtie dati tiks starptautiski publiskoti šī gada 10. decembrī, Latvijā – pirmo rezultātu paziņošanas konferencē Latvijas Universitātes Lielajā Aulā – 11. decembrī. Pētījuma rezultāti tiks izmantot izglītības un cilvēkkapitāla attīstības politikas plānošanā un pilnveidē, kā arī sabiedrībā notiekošo procesu analīzē un pētniecībā.
Semināri īstenoti Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.