Šodien, 2024. gada 5. jūnijā, sabiedriskajai līdzdalībai nodots Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotais konceptuālais ziņojums par jauna akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanu. Ziņojumā ietvertā koncepcija paredz pakāpenisku būtisku pārmaiņu īstenošanu esošajā akadēmiskās karjeras sistēmā, kuru plānots pabeigt līdz 2027. gada beigām. Augstākās izglītības jomas un zinātnes nozares pārstāvji, tostarp augstākās izglītības institūcijas, zinātniskās institūcijas un organizācijas, akadēmiskā saime un doktoranti aicināti iepazīties ar sagatavoto konceptuālo ziņojumu un līdz 21. jūnijam izteikt priekšlikumus vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portālā).
Konceptuālajā ziņojumā ietverti priekšlikumi par jauna, labai starptautiskai praksei atbilstoša akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanu visu tipu augstskolās, koledžās un zinātniskajos institūtos.
Jaunā akadēmiskās karjeras ietvara virsmērķis ir celt augstākās izglītības, zinātniskās darbības un mākslinieciskās jaunrades kvalitāti, pilnveidojot kārtību, kas valstī un institūcijās nosaka akadēmiskajos amatos nodarbināto darba līguma nosacījumus, individuālas akadēmiskās karjeras plānošanas un virzības iespējas no zemāka uz augstāku akadēmisko amatu, darba laiku, akadēmiskā darba jomas un no tām izrietošo darba pienākumu proporcijas, darba samaksu un nodarbinātības akadēmiskajā amatā izbeigšanu. Tādējādi jaunais akadēmiskās karjeras ietvars cels individuālās akadēmiskās karjeras pievilcību un veicinās labākā akadēmiskā personāla un zinātnieku, t. sk. no Latvijas diasporas un ārvalstu, piesaisti darbam Latvijas institūcijās. Akadēmiskā personāla kompetence ietekmē ne tikai augstākās izglītības, zinātniskās darbības un mākslinieciskās jaunrades kvalitāti, bet arī valsts starptautisko konkurētspēju un ekonomikas izaugsmi:
Izglītības iestādes ir nozīmīgas zināšanu radīšanas vietas, kuru veiktspēju veido tajās strādājošie, it īpaši pedagogi un akadēmiskais personāls. Viņu kompetence un kapacitāte būtiski ietekmē izglītības kvalitāti un attiecīgi arī indivīda, valsts un tautsaimniecības attīstību.
Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam
Lai sasniegtu jaunā akadēmiskās karjeras ietvara virsmērķi, konceptuālajā ziņojumā sniegti priekšlikumi par:
- akadēmiskā personāla karjeras attīstības jeb individuālās akadēmiskās karjeras posmiem;
- akadēmisko amatu struktūras pilnveidi, kā arī jaunu uz praksi orientētu amatu izveidi augsta līmeņa nozares profesionāļiem, kuri līdzdarbosies akadēmiskajā darbā;
- labai starptautiskai praksei atbilstošas tenūras sistēmas ieviešanu;
- akadēmiskā personāla darba snieguma rezultātu novērtēšanu;
- jaunu akadēmiskā personāla atlases un pieņemšanas darbā procedūru;
- jauniem akadēmiskā personāla nodarbinātības principiem, kas tostarp paredz līdzsvarot augstskolās un koledžās (turpmāk – augstākās izglītības institūcijas) docētāju akadēmiskā darba jomas (piedalīšanos studējošo izglītošanā un zinātniskās pētniecības vai mākslinieciskās jaunrades darba veikšanu), kā arī zinātniskajās institūcijās, t. sk. zinātniskajos institūtos, sekmēt pētnieku iesaisti studējošo zinātniski pētniecisko darbu izstrādē un vadībā, tostarp promocijas darbu vadībā;
- jauniem akadēmiskā personāla darba samaksas noteikšanas principiem;
- plānotu individuālās akadēmiskās karjeras noslēgšanu.
Konceptuālajā ziņojumā ietverts arī pārskats par jaunā akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanas indikatīvo gaitu.
Priekšlikumos ietvertais risinājums ņem vērā jaunā akadēmiskās karjeras ietvara izstrādē iesaistīto Pasaules Bankas ekspertu iestrādes, problēmu risinājuma alternatīvas un ieteikumus EK DG REFORM finansētajā projektā “Latvia: Academic Career Model” (“Akadēmiskās karjeras modelis Latvijai”), Nr. SRSP2020/13 (20LV20)), kā arī rekomendācijas, kas sniegtas vairākos aktuālos starptautiskos un nacionālajos ziņojumos par augstākās izglītības un zinātnes sistēmu Latvijā. Jaunais akadēmiskās karjeras ietvars pamatojas arī priekšlikumos un risinājumos, kas ietverti aktuālos valsts politikas dokumentos.
Konceptuālais ziņojums “Par jauna akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanu Latvijā” pieejams TAP portālā.