Bērni sēž pie portatīvajiem datoriem un raksta

Šī gada 12. novembrī tiks publicēti Starptautiskā datorprasmju un informācijpratības pētījuma ICILS (International Computer and Information Literacy Study) rezultāti. Latvija pētījumā piedalās pirmo reizi, un pētījuma sniegtā informācija būs būtiska, novērtējot to, cik veiksmīgi Latvijas pamatskolēni apguvuši dažādas digitālās prasmes. Lai diskutētu par pētījuma datu tālāko izmantošanu digitālās pratības jomā, pirmdien, 14. oktobrī, Izglītības un zinātnes ministrijas telpās darba seminārā tikās pētnieki un ministrijas pārstāvji.

“Prasmes rīkoties ar datoriem, atrast un izvērtēt informāciju interneta vidē, kā arī izmantot dažādus digitālos rīkus ikdienas vajadzībām pašlaik ir kļuvušas vēl aktuālākas nekā iepriekš – pirms Covid-19 pandēmijas. Šīs spējas ikvienam nodrošina labākas iespējas attīstīties, atrast darbu un aktīvi iesaistīties sabiedriskajā dzīvē,” akcentēja izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.

“Tajā pašā laikā, domājot par digitālajām prasmēm, bieži vairāk uzmanības pievēršam aspektiem, kas skar vecākās paaudzes zināšanas šajā jomā, jo uzskatām, ka jaunieši tās mūsdienās apgūst intuitīvi. Tomēr prakse liecina – arī šīs prasmes, tāpat kā lasītprasmi vai rēķinātprasmi, mums jāapgūst. Eiropas Savienība digitālās pratības jomā izvirzījusi mērķi līdz 2030. gadam panākt, lai vāja datorpratība un informācijpratība būtu mazāk nekā 15 procentiem 8. klašu skolēnu visā Eiropas Savienībā. ICILS rezultāti mums rādīs, kā mūsu skolēniem veicas ar digitālo prasmju apguvi un cik ļoti jau esam pietuvojušies Eiropas Savienības nospraustajam mērķim,” sacīja Izglītības un zinātnes ministrijas Politikas iniciatīvu un attīstības departamenta direktores vietniece Eiropas Savienības un starptautiskās sadarbības jautājumos Anita Vahere-Abražune.

“Lai gan līdz šim arī citi Starptautiskie salīdzinošie izglītības pētījumi (piem., OECD PISA un OECD TALIS) ir snieguši vērtīgus datus IKT izglītības jautājumu izpētei, tomēr IEA ICILS 2023 ir vienīgais starptautiskais salīdzinošais izglītības pētījums Latvijā, kas ļauj objektīvi novērtēt skolēnu faktiskās prasmes, zināšanas un kompetences datorprasmēs un algoritmiskajā domāšanā. Ņemot vērā strauji pieaugošo nepieciešamību integrēt digitālās prasmes ikdienas dzīvē, šajā brīdī ir būtiski novērtēt skolēnu esošās zināšanas un kompetences, lai savlaicīgi identificētu jomas, kurām nepieciešama papildu uzmanība un korekcija. Izglītības mērķis ir iedvesmot skolēnus no informācijas patērētājiem kļūt par informācijas radītājiem, tādējādi veicinot ne tikai viņu individuālo attīstību, bet arī valsts kopējo izaugsmi,” atzīmēja ICILS pētījuma vadītāja Latvijā Olga Pole.

ICILS pētījumā tiek vērtēts ne tika skolēnu akadēmiskais sniegums, bet skolēnu, skolotāju, direktoru un IKT koordinatoru aptauju veidā tiek iegūti plaši kontekstuālie dati. Šie kontekstuālie dati nodrošina daudzpusīgu skolēnu akadēmiskā snieguma analīzi. Ņemot vērā, ka pētījums ir starptautisks, ICILS pētījuma ietvaros tiek nodrošināta unikāla iespēja aplūkot datus ne tikai nacionālā, bet arī starptautiskā griezumā, izzināt citu valstu izglītības specifiku un mācīties no citu valstu pieredzes. Ņemot vērā pētījuma apjomīgo kontekstuālo datu tvērumu, pētījuma rezultāti būs saistoši un nozīmīgi ne tikai izglītības, bet arī citu jomu pārstāvjiem, sacīja O. Pole.

ICILS 2023 rezultāti pētniekiem un rīcībpolitikas pārstāvjiem ļaus uzzināt vairāk par skolēnu spēju izmantot datortehnoloģijas, lai vāktu, pārvaldītu, radītu un apmainītos ar digitālo informāciju, kā arī algoritmisko domāšanu un spēju atpazīt reālās pasaules problēmu aspektus, kurus iespējams risināt ar datora palīdzību. Tāpat pētījumā vērtēta digitālo prasmju mācīšanās prakse skolās.

Darba seminārā piedalījās pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas, Centrālās statistikas pārvaldes, kā arī pētnieki no Latvijas Universitātes un Rīgas Tehniskās Universitātes.

Pētījums Latvijā noticis 2023. gada sākumā. Tajā piedalījušies aptuveni 3000 8. klašu skolēnu no 144 Latvijas skolām, kuri apliecināja savas IKT prasmes, zināšanas un kompetences, kā arī demonstrēja algoritmisko domāšanu, veicot praktiskus uzdevumus. Uz pētījuma aptaujas jautājumiem bija aicināti atbildēt arī skolotāji, skolas IKT koordinatori un skolu direktori.

ICILS mērķis ir novērtēt astoto klašu skolēnu datorprasmi un problēmrisināšanu digitālajā vidē. Papildus datorprasmes un informācijpratības novērtējumam pētījumā iekļauts arī algoritmiskās domāšanas novērtējums: gan programmēšana, gan datu kopu strukturēšana un manipulēšana. Pētījumu īsteno Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Tas tiek īstenots kopš 2013. gada.

Aicinām reģistrēties š.g. 12. novembra ICILS 2023 rezultātu pasākumam: reģistrācijas anketa.

Pētījums Latvijā īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.

Nacionālais attīstības plāns un Eiropas Savienības logo