Š.g. 12. novembrī plkst. 11.00 notiks Starptautiskā datorprasmju un informācijpratības pētījuma ICILS 2023 pirmo rezultātu paziņošana.
Pētījuma rezultātu paziņošanu ievadīs Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītājas Initas Juhņēvičas un Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un pedagoģijas fakultātes dekānes profesores Lindas Danielas uzrunas. Ar pētījuma rezultātiem konferences dalībniekus iepazīstinās LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniece Olga Pole un vadošais pētnieks Andrejs Geske. Pēc rezultātu paziņošanas sekos ekspertu diskusija par Latvijas skolēnu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) prasmēm un to pilnveides iespējām nākotnē.
ICILS 2023 pētījums sniedz plašu ieskatu par 8. klašu skolēnu IKT prasmēm un algoritmiskās domāšanas līmeni, un Latvija šajā pētījumā piedalās pirmo reizi. 31 valsts piedalījās pētījuma modulī, kurā tika mērītas un salīdzinātas skolēnu datorprasmes (computer and information literacy) un 21 valsts piedalījās modulī, kurā vērtēja skolēnu algoritmiskās jeb skaitļojošās domāšanas prasmes (computational thinking). Tāpat uz aptaujas jautājumiem, kas saistīti ar IKT, atbildēja arī pedagogi, skolu direktori un skolu IKT koordinatori. Latvijā abos pētījuma moduļos piedalījās vairāk nekā 2 700 skolēnu un uz aptaujas jautājumiem atbildēja vairāk nekā 2 000 pedagogu.
Pētījuma dati ļauj Latvijai izvērtēt izglītības sistēmas stiprās un attīstāmās jomas starptautiskā kontekstā, kā arī veidot stratēģiskus soļus, lai uzlabotu IKT prasmes izglītībā.
Starptautiski iepriekš ir notikuši vēl divi ICILS pētījuma cikli – 2013. un 2018. gadā. ICILS 2023 pētījums ir arī viens no instrumentiem, kas palīdz mērīt Eiropas Savienības valstu progresu virzībā uz Eiropas Izglītības telpas mērķi – līdz 2030. gadam panākt, ka skolēnu ar zemām datorprasmēm īpatsvars ir zem 15%.
Dalība starptautiskos izglītības pētījumos ir viens no pasākumiem, ko Izglītības un zinātnes ministrija ar Eiropas Savienības fondu atbalstu īsteno, lai veidotu ilgtspējīgu un efektīvu izglītības sistēmu un tās resursu pārvaldību.
Iesaiste skolēnu datorprasmju un informācijpratības pētījumā ir svarīga, ņemot vērā digitālo prasmju un digitālās transformācijas lomu Latvijas un ES mērogā, kur mērķi noteikti arī izglītības attīstības plānošanas dokumentos.
ICILS pētījums pārbauda, mēra un salīdzina 8. klašu skolēnu zināšanas, prasmes un izpratni informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jautājumos pētījuma dalībvalstīs. IEA ICILS pētījums analizē skolēnu izpildītos uzdevumus, kas ļauj objektīvi vērtēt viņu prasmju līmeni no zemākā līdz augstākajam, novērtējot gan skolēnu datorprasmi (Computer and Information Literacy, CIL), gan problēmrisināšanu digitālajā vidē (Computational Thinking, CT).
Pētījums īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.