2021.gada 28.oktobrī norisinājās Izglītības un zinātnes ministrijas rīkotais tiešsaistes seminārs “Brīvprātīgā darba veicināšana jauniešu prasmju attīstībai, personīgai izaugsmei un nodarbinātībai”, kurā piedalījās Baltijas valstu, Centrālāzijas valstu, Austrumu partnerības valstu, Eiropas Ārējās darbības dienesta un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pārstāvji.
Vebināra mērķis bija diskutēt par labo praksi un dalīties pieredzē par brīvprātīgo darbu un tā nozīmi jauniešu nodarbinātības veicināšanā, kā arī prasmju attīstībā un personiskajā izaugsmē.
Vebinārs sākās ar virtuālo sesiju, kurā piedalījās Izglītības un zinātnes ministrijas, Ārlietu ministrijas, Centrālāzijas un Austrumu partnerības valstu atbildīgo ministriju augstākā līmeņa pārstāvji, kā arī ES Īpašā pārstāve Centrālāzijā Terhi Hakala un OECD izglītības un prasmju direktors Andreass Šleihers. Dalībnieki izcēla nacionālās politikas nozīmi brīvprātīgā darba veicināšanā, kā arī runāja par starptautiskās sadarbības aktivitātēm un aktuālo starptautisko pētījumu rezultātiem.
“Mēs skatāmies uz brīvprātīgo darbu gan no formālās, gan no neformālās izglītības perspektīvas,” sesijas laikā norādīja Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāre Līga Lejiņa. “Jāuzsver jauniešu brīvprātīgā darba ieguldījums sociālā kapitāla attīstībā un stiprināšanā, veidojot kopienu, kuras pamatā ir uzticēšanās, sadarbība un kopējā labuma veicināšana.”
“Brīvprātīgajam darbam jākļūst par izglītības satura ievērojamu daļu,” atsaucoties uz OECD pētījumu, savā prezentācijā akcentēja šīs organizācijas izglītības un prasmju direktors Andreass Šleihers. “Dati parāda, ka jauniešu iesaiste brīvprātīgajā darbā ir saistīta ar augstākiem akadēmiskiem sasniegumiem, ar augstāku piederības sajūtu, ar augstāku pašapziņu, ar darba tirgum un sabiedrībai būtisku prasmju attīstību, kā arī ilgtermiņā – ar labākām nodarbinātības iespējām un augstākiem ienākumiem un labāku garīgo veselību.”
Savukārt, ES Īpašā pārstāve Centrālāzijā Terhi Hakala uzsvēra, ka jaunieši nav tikai šodienas aktīvisti, bet arī politikas un nākotnes veidotāji. Šajā ceļā viņiem ir nepieciešams vispusīgs atbalsts no iesaistītajiem “spēlētājiem”- valsts pārvaldes, skolām, nevalstiskajām organizācijām, lai varētu kopā strādāt un radīt jaunas jaunas idejas.
Vebinārs turpinājās ar ekspertu diskusijām, paralēlās darba grupās apspriežot galvenos turpmākas sadarbības virzienus, labās prakses piemērus un ceļus, kā veicināt brīvprātīgo darbu jauniešu prasmju attīstībai, personīgai izaugsmei un nodarbinātībai.
Diskusiju dalībnieki īpaši uzsvēra, ka būtu nepieciešams attīstīt turpmāku sadarbību starp valstīm un reģioniem, kā prioritātes minot brīvprātīgā darba popularizēšanu, aktīvāku informācijas un ideju apmaiņu starp brīvprātīgā darba koordinatoriem un iesaistītajām organizācijām, neformālās un formālās izglītības partnerības attīstību, kā arī finanšu instrumentu piesaisti brīvprātīgā darba attīstībai.
Vebinārā pārrunātais ir saskaņā ar Latvijas jaunatnes politikas stratēģiskajiem mērķiem – līdz 2027. gadam panākt, ka visās Latvijas pašvaldībās tiek lietots brīvprātīgajā darbā iegūtās pieredzes atzīšanas mehānisms, kas palīdzētu jauniešiem vēl vairāk novērtēt brīvprātīgajā darbā gūtās prasmes un pieredzi.
Plānots palielināt to jauniešu skaitu, kuri brīvprātīgo darbu veic regulāri – vairākas reizes gadā. Lai to izdarītu, jāsekmē jauniešu iesaiste brīvprātīgajā darbā jaunatnes organizācijās. Sabiedrībā, tai skaitā starp darba devējiem, jāvairo izpratne par brīvprātīgā darba nozīmi darba tirgus attīstībā un patstāvīgai dzīvei nepieciešamo prasmju un iemaņu apguvē.
Tiešsaistes seminārs “Brīvprātīgā darba veicināšana jauniešu prasmju attīstībai, personīgai izaugsmei un nodarbinātībai” tika organizēts Izglītības un zinātnes ministrijas īstenotā attīstības sadarbības projekta "Atbalsts sadarbībai un izglītības reformām Centrālāzijas valstīs, veicinot brīvprātīgo darbu jauniešu prasmju attīstībai” ietvaros ar Ārlietu ministrijas piešķirto attīstības sadarbības finansējumu atbilstoši Latvijas Attīstības sadarbības politikas plānam 2021-2023.gadam.