Izglītība
RTU rektors Tālis Juhna, izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša, nodibinājuma “Iespējamā misija” valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne un "Enefit" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns stāv pie fotosienas ar uzrakstu "Izglābt STEM"

Pērn no gandrīz 20 000 vidusskolu beidzēju fizikas eksāmenu kārtojuši vien 4%, un tikai 158 skolēni eksāmena vērtējumā ieguva vismaz 60%. STEM ir Latvijas tautsaimniecībai svarīga joma, tomēr tajā akūti trūkst dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas skolotāju, kā rezultātā ir pastāvīgs kvalificētu speciālistu deficīts. Tāpēc nodibinājums “Iespējamā misija” kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM), Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) un energokompāniju “Enefit” 27. martā uzsāk līderības attīstības programmu “Enefit iespējamā misija: izglābt STEM”, kuras ietvaros trīs gadu laikā tiks sagatavoti vairāk nekā 150 aizrautīgi un augsti motivēti STEM priekšmetu skolotāji.

Pirmais solis līderības attīstības programmā ir informatīvā kampaņa, aicinot ikvienu ar STEM nozari saistītu speciālistu līdz 2024. gada 31. maijam pievienoties STEM glābšanas misijai, kļūstot par dabaszinātņu, tehnoloģiju vai matemātikas priekšmetu skolotāju. Programmas dalībniekiem tiks nodrošinātas stipendijas un sadarbībā ar RTU izglītības ekspertiem veidota, darba vidē balstīta apmācību programma, lai jau tuvākā gada laikā paralēli mācībām jaunie skolotāji uzsāktu darbu Latvijas skolās. Ņemot vērā skolu atšķirīgo sniegumu un dažādos skolotāju pieejamības izaicinājumus, programmas sagatavotie skolotāji prioritāri pievienosies skolām, kurās vajadzīgs vislielākais atbalsts STEM jomās, un mazākumtautību skolās, kur pastāv augsts izglītības pieejamības risks skolotāju trūkuma dēļ.

“Nevienlīdzības un iespēju plaisa mums vēl aizvien ir klātesoša. OECD nesen veiktais pētījums apliecina skolēnu sasniegumi pilsētu skolās ir ievērojami labāki par viņu vienaudžu sasniegumiem lauku skolās, tātad katra bērna izredzes realizēt savu potenciālu vēl aizvien ir atkarīgas no tā, kur skolēns dzīvo. Jā, katras ģimenes sociāli ekonomiskie apstākļi viennozīmīgi ietekmē bērna mācību sasniegumus, bet tas nevar un nedrīkst būt attaisnojums tam, kādēļ bērni nespēj sasniegt to, ko vēlas un par ko sapņo. Pārmaiņas izglītībā un sabiedrībā sākas ar vismaz vienu skolotāju skolā, kurš maina bērna dzīves trajektoriju un ļauj noticēt paša spēkiem. “Iespējamā misija” zina, ka kopīgiem spēkiem mums izdosies radīt izglītības sistēmu, kas sasniedz katru bērnu,” uzsver nodibinājuma “Iespējamā misija” valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne. Viņa norāda, ka nevienlīdzīgo piekļuves iespēju kvalitatīvai izglītībai dēļ un arī STEM skolotāju trūkuma un zemas intereses par šo profesiju rezultātā STEM nozare Latvijā un ar to saistītā izglītības joma jau ilgstoši darbojas krīzes režīmā.

Par kampaņas vēstnešiem un galvenajiem varoņiem ir kļuvuši “Iespējamās misijas” absolventi un praktizējošie skolotāji, aicinot arī citus STEM nozarēs strādājošos speciālistus pievienoties misijai un veidot nākamo profesionāļu paaudzi. Tāpat kampaņas ietvaros sadarbībā ar izglītības un psiholoģijas ekspertiem izstrādāts īpašs digitālais tests, lai ikviens varētu noskaidrot, kāds ir viņa skolotāja potenciāls un loma STEM glābšanas komandā. Testu iespējams izpildīt ŠEIT.

“Pašlaik tikai 25% no Latvijas studentiem studē STEM programmās, kas nav pietiekami, lai nodrošinātu darba tirgu un nozari ar nepieciešamajiem speciālistiem. Tas atstāj nopietnu ietekmi gan uz Latvijas ekonomiku, gan starptautisko konkurētspēju, kā arī kavē valsts inovētspēju, augstas pievienotās vērtības nozaru attīstību un investīciju piesaisti. Lai STEM nozari no nepārtraukta speciālistu trūkuma transformētu Latvijas veiksmes stāstā, ir nepieciešams rīkoties un nodrošināt profesionālu un motivējošu skolotāju ienākšanu skolās, tādā veidā nodrošinot kvalitatīvu izglītību bērniem un jauniešiem neatkarīgi no viņu dzīvesvietas un veicinot skolēnu interesi par dabaszinātņu, tehnoloģijas un matemātikas mācību priekšmetiem,”  norāda izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša. 

Jau šobrīd Latvijā kritiski trūkst augsti kvalificētu IT, inženierzinātņu un dabaszinātņu speciālistu. Tikmēr Ekonomikas ministrijas darba tirgus aplēses liecina, ka līdz 2030. gadam augstākās kvalifikācijas speciālistu trūkums STEM virzienos var sasniegt 9000 speciālistu. 

“Ekonomikas attīstība sākas skolā. Tā nevar attīstīties bez skolēniem, kuri ir spējīgi un ieinteresēti iestāties universitātēs, tostarp RTU, un to sekmīgi pabeigt, ar savām zināšanām un prasmēm pēcāk sniedzot pievienoto vērtību tautsaimniecībai. Apzinoties STEM skolotāju trūkumu un ar to saistītos riskus, RTU jau gadiem ar dažādām aktivitātēm ieinteresē bērnus un jauniešus STEM, organizē pilnveides seminārus pedagogiem. Izmantojot šīs kompetences un radot iespējas skolotājiem RTU zinātkāres centrā “Futurimo” gūt praktiskas iemaņas, kā mācīt fiziku vai ķīmiju tā, lai skolēniem degtu acis un rastos vēlme izzināt un mācīties visu mūžu, mēs dzirdēsim arvien vairāk stāstu par izvēli savu dzīvi saistīt ar STEM, pateicoties lieliskiem skolotājiem,” pauž RTU rektors Tālis Juhna.

“Iespējamās misijas”, IZM un RTU parakstītajam memorandam par skolotāju Līderības attīstības programmas izveidi pievienojusies arī energokompānija “Enefit”, uzsverot, ka kvalificēti STEM speciālisti ir kritiski svarīgi Latvijas ekonomikas konkurētspējas attīstībai.

Kā norāda "Enefit" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns, šobrīd lielākais izaicinājums ir panākt patiešām dinamiskas izmaiņas eksakto priekšmetu apguvē: “Mēs jau 18 gadus darbojamies Latvijas enerģētikas nozarē, un visu šo laiku līdzās ekonomikas turbulencēm nemainīgs izaicinājums ir STEM zinātnēs kvalificētu speciālistu pieejamība. Vienlaikus jaudīgi tehniskie prāti ir vērtīgākais resurss laikā, kad piedzīvojam strauju tehnoloģisko progresu. Tāpēc izglītības sistēma, kas nodrošina nākotnes vajadzībām atbilstošu zināšanu apguvi, ir nepieciešama jau šodien, lai mēs salauztu mūžīgo iedzinēju pozīciju ar STEM saistīto nozaru attīstībā. Būtiskākā šodien uzsāktās programmas pievienotā vērtība, manuprāt, ir iespēja nozares profesionāļiem uzņemties iniciatīvu, lai kopīgi palīdzētu uzlabot izglītības kvalitāti un nodotu skolēniem aktuālu praktisko pieredzi. Ticu, ka tādējādi varam veidot augsti motivētu nākotnes speciālistu paaudzi, kas kļūs par vērtīgu Latvijas ekonomikas izaugsmes dzinējspēku.”

Par līderības attīstības programmas Enefit iespējamā misija: izglābt STEM” kandidātu var kļūt ikviens, kam ⁠ir bakalaura grāds vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība ar augstiem mācību sasniegumiem dabaszinātnēs, tehnoloģijās, inženierijā vai matemātikā. Pieteikto kandidātu atbilstība dalībai programmā tiks izvērtēta četru kārtu atlases procesā, kas ilgs līdz 2024. gada 14. jūnijam.

Kopumā programmas ietvaros paredzēts sagatavot 150180 STEM skolotāju, ik gadu nodrošinot līdz 60 speciālistu piesaisti. Mērķtiecīgai mācībspēku papildināšanai visā Latvijā katru gadu skolotāji tiek sagatavoti noteiktu reģionu skolām. Šogad fokusā ir Latgales un Kurzemes reģions, 2025. gadā Vidzeme un Zemgale, bet 2026. gadā Rīga un Pierīga.

Vairāk informācijas par līderības attīstības programmu Enefit iespējamā misija: izglābt STEM” un pieteikšanās: www.iespejamamisija.lv.