Izglītība
Zināšanas pasargā diskusija

5. oktobrī norisinājās Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts izglītības satura centra konference-diskusija par veselības mācību un seksuālo izglītību skolās – “Zināšanas pasargā”.

Konferencē notika trīs secīgas diskusijas, kuras moderēja žurnālists Aivis Ceriņš.

Diskusijā "Bērnu un jauniešu attīstības vecumposmi un tiem atbilstošs mācību saturs" piedalījās: izglītības un zinātnes ministre, pediatre Anda Čakša, Latvijas Ārstu biedrības prezidente, ģimenes ārste Ilze Aizsilniece, psihiatre Dr. med. Liene Sīle, Bērnu psihiatrijas klīnikas vadītājs, psihiatrs, bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs, Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Bērnu slimību klīnikas vadītāja, pediatre prof. Dace Gardovska un biedrības “Papardes zieds” padomes locekle Jekaterina Kalēja.

Diskusijā "Veselības mācība un seksuālā audzināšana kā iekļaujošas izglītības un sabiedrības pamats" piedalījās: centra “Marta” Jaunatnes programmu vadītāja Madara Mazjāne, Tiesībsarga biroja Bērnu tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere, centra “Dardedze” pārstāve Anda Avena, Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Bērnu tiesību aizsardzības departamenta direktore Iveta Brīnuma, kā arī Valsts izglītības satura centra Izglītības satura departamenta direktore Diāna Šavalgina un Valsts izglītības satura centra Izglītības satura atbalsta nodaļas vadītāja Liene Zeile.

Diskusijā "Ko mēs vēlamies, lai mūsu bērni zina par savu veselību un seksualitāti" piedalījās: portāla “Mammamtetiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa, asociācijas “Ģimene” valdes loceklis Kaspars Herbsts, Latvijas Jauno ārstu asociācijas valdes locekle Katrīna Priede, LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore, vadošā pētniece Dr. psych. Ieva Stokenberga, Latvijas Bērnu atbalsta fonda vadītājs Kaspars Markševics, un biedrības “Vecāku Alianse” valdes locekle Agnese Geduševa.

Tālākā praktiskā rīcība pēc diskusijas:

  • Pilnveidot mācību un metodisko materiālu izstrādes procesu, sākot no autoru atlases līdz mācību materiālu kvalitātes kontrolei un aprobācijai diskusijās ar mērķauditoriju, tai skaitā mācības pedagogiem, kā jēgpilni pielietot materiālus mācību procesā;
  • Veselības mācības un seksuālās audzināšanas pedagoģijas pilnveidošana sadarbībā ar augstskolām un NVO, integrējot arī starptautiskās prakses labos piemērus;
  • Attīstīt izglītības nozares sadarbības kultūru, kur par nozīmīgiem jautājumiem var atklāti diskutēt visas iesaistītās puses – vecākiem un bērniem atvērta skola un pedagogs;
  • Iekļaujošas sabiedrības un valsts stiprināšana, empātijas un zināšanu vairošana;
  • Vesela un ilgtspējīgas sabiedrības veidošanas, tai skaitā pusaudžu grūtniecības, seksuāli transmisīvo slimību un HIV/AIDS pacientu skaita samazināšana.