Lai nodrošinātu koordinētu un mērķorientētu darbu izglītības pakalpojuma sniegšanā dažādām mērķauditorijām, tajā skaitā pieaugušajiem, 2024. gada 31. maijā Ventspils valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes sēdē tika apstiprināta Pašvaldības izglītības ekosistēmas attīstības stratēģija 2024.-2030.gadam (turpmāk – Stratēģija) (Dokuments pieejams šeit), kas papildina iepriekšējo politikas plānošanas dokumentu un rīcības plānu, kā arī detalizēti atklāj izvirzītos mērķus, sasniedzamos rezultātus un īstenojamās rīcības jēgpilnai iestāžu un organizāciju sadarbībai un pakalpojumu sniegšanai. Gan Pašvaldības dibināto iestāžu un organizāciju, gan arī citu dibinātāju, piemēram, valsts, veidoto iestāžu darbība pieaugušo izglītības pakalpojumu sniegšanā tiek koordinēta un saskaņota, veidojot vienotu sistēmu.  

Stratēģijā īpaši nozīmīga loma atvēlēta Pašvaldības iestādei “Ventspils Izglītības pārvalde” (turpmāk tekstā – Izglītības pārvalde) kā izglītības pakalpojuma, tajā skaitā, pieaugušo izglītības, sniedzēju darbības koordinatoram, pakalpojuma sniegšanas kvalitātes uzraugam un prioritāšu noteicējam. Izglītības pārvaldes nolikuma (Dokuments pieejams šeit) 8.3.punktā noteikta funkcija: “sekmēt profesionālās ievirzes, interešu izglītības, karjeras un pieaugušo neformālās izglītības pieejamību”, savukārt, 9.22. punkts nosaka uzdevumu “veicināt pieaugušo neformālās izglītības programmu satura aktualizēšanu atbilstoši darba tirgus prasībām, sekmēt izglītības iestāžu un darba devēju sadarbību”. 

2021.gada 1.novembrī, iekļaujoties UNESCO Izglītības pilsētu saimē, tika aktualizēti gan politikas plānošanas dokumenti, gan iekšējie normatīvie akti attiecībā uz mūžizglītības un pieaugušo izglītības jautājumu īstenošanu Pašvaldībā. Ir nostiprināta kopējā devīze izglītības politikai Pašvaldībā – Mūsdienīga izglītība rītdienai, kas sevī ietver ne tikai formālās izglītības ieguves ceļu, bet īpaši pievēršas mūžizglītības aktivitātēm kā personības izaugsmei un ekonomiku stiprinošai iespējai. Viens no stratēģiskajiem mērķiem ir “pieaugušo izglītība, kas vērsta uz cilvēku zināšanu un prasmju apgūšanu vai pilnveidi un personības individuālu izaugsmi”. 

Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, Izglītības pārvalde nosaka prioritāros virzienus iedzīvotāju izglītošanai, nodrošina iesaistīto pieaugušo neformālās izglītības pakalpojuma sniedzēju sadarbību un maksimāli iespējamo savstarpējo nekonkurēšanu izglītojamo piesaistē, paredzot katras iestādes darbības virzienus un to nepārklāšanos. Īpaša uzmanība tiek pievērsta iedzīvotāju informēšanai par iespēju iesaistīties pieaugušo izglītības aktivitātēs un atgriezeniskās saites nodrošināšanā. Šī izstrādātā sistēma un vienotā pieeja sekmē interesentu skaita pieaugumu pieaugušo izglītības aktivitātēs. 

Izglītības pārvalde, veicinot sadarbību starp pakalpojumu sniedzējiem, organizē darba sanāksmes un seminārus, ir izstrādājusi un pārrauga digitālo rīku, kas pieejams ikvienam – vienots mūžizglītības kopkatalogs https://muzizglitiba.ventspils.lv, kas ne tikai informē par mūžizglītības piedāvājumu un apkopo iedzīvotāju vēlmes jauniem piedāvājumiem, bet arī uzrauga esošā piedāvājuma izmantošanu kvantitatīvi, kā arī sniedz atgriezenisko saiti par kvalitāti. Kopkataloga izveidošanas ideja pieder Izglītības pārvaldei, kas arī atbild par veiksmīgu tā darbību. Ventspils mūžizglītības kopkatalogā vienuviet iedzīvotāji var iegūt informāciju un arī pieteikties dažādiem kursiem, semināriem, apmācībām, meistarklasēm. Katalogā iekļautas un ir pieejamas mācības plašā tematiskajā pārklājumā – valodu apguve, informācijas tehnoloģijas, uzņēmējdarbība un personības izaugsme, inženierzinātnes, īpašs piedāvājums pedagogu profesionālajai pilnveidei, kā arī ar hobijizglītību saistīti pasākumi un izglītojošas aktivitātes jauniešiem. Vienlaikus šajā katalogā atrodama informācija par mūžizglītības pakalpojumu sniedzējiem pašvaldībā. 

Pašvaldībā ir vairāki aktīvi pieaugušo izglītības aktivitāšu īstenotāji, kuri strādā ne tikai ar pieaugušajiem (dažādās mērķgrupās), bet arī rod jaunas pieejas, piemēram, izglītojoši pasākumi ģimenēm, bērniem un jauniešiem (ārpus formālās izglītības sistēmas), senioriem, kā īpaši neaizsargātai mērķauditorijai un citiem. 

Izglītības pārvaldes pamatuzdevums pieaugušo izglītībā, kas ietverts iestādes nolikumā, ir nodrošināt mūžizglītības pakalpojuma sniegšanas koordināciju un atbalstu iedzīvotājiem, lai saņemtu informāciju par iespēju iesaistīties mūžizglītības aktivitātēs. 

 Detalizēti analizējot pieaugušo izglītības pakalpojuma sniegšanas virzienus un apjomus, secināms, ka ne tikai pēdējos trijos gados, bet arī iepriekš Pašvaldībā aktīvu darbību pieaugušo izglītības sniedz Ventspils augstskolas Mūžizglītības centrs, Ventspils tehnikums, Ventspils Mūzikas vidusskola, Ventspils Digitālais centrs, Ventspils muzejs, Ventspils bibliotēka, Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca, nodibinājuma “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” struktūrvienība Biznesa atbalsta centrs, Ventspils Jaunrades nams, kā arī Mācību centrs “Buts”. Aplūkojot šo organizāciju mūžizglītības pakalpojumu piedāvājumu, ir secināms, ka programmu klāsts ir plašs un ietver gan profesionālās tālākizglītības programmas, gan profesionālās pilnveides un neformālās izglītības programmas, valodu kursus, interešu izglītību, kā arī iespējas apgūt arodu. 

Ventspils veiksmes stāsti, kuru īstenošanā nozīmīga loma bijusi tieši Izglītības pārvaldei kā par pieaugušo izglītības aktivitāšu norisi atbildīgajai iestādei: 

  1. Izvērtējot 2021.gada 1.novembrī izveidotā mūžizglītības kopkataloga darbības rezultātus un iedzīvotāju iesaisti, redzams, ka šajā laikā katalogā ievietota informācija par 227 dažādiem kursiem un apmācībām dažādām mērķauditoijām, tajā skaitā, aktīvākie kursu īstenotāji bijuši Ventspils Digitālais centrs (turpmāk– VDC) (146 kursu piedāvājumi), Ventspils Augstskolas Mūžizglītības centrs (turpmāk VA MIC) (35 kursu piedāvājumi), Ventspils tehnikums (turpmāk– VT) (25 kursu piedāvājumi). Vienlaikus jāuzsver, ka kopkatalogā tiek ievietota informācija tikai par tiem kursiem vai apmācībām, kas paredzēti plašākam iedzīvotāju lokam. Koordinējot sadarbību starp pakalpojumu sniedzējiem, Izglītības pārvaldē ir apkopota informācija par mācībām īpašām mērķgrupām, piemēram pedagogu profesionālās pilnveides kursi, mācības bērniem un jauniešiem, kas arī ir daļa no mūsu pašvaldības izglītības ekosistēmas, bet šī informācija netiek ietverta kopkatalogā. Ikvienam interesentam kopkatalogā ir iespēja iepazīties ar iepriekš īstenotiem kursiem un, ja tie konkrētajā laikā netiek piedāvāti, tad ir iespēja iesniegt informāciju īstenotājam par savu interesi. Tādā veidā pēc iedzīvotāju iniciatīvas ir atkārtoti piedāvāti vairāki kursi, piemēram, radīta iespēja papildus plānotajam organizēt gan šūšanas kursus, gan latviešu valodas apguves kursus VA MIC, gan dažādus ar ēdienu gatavošanu saistītus kursus VT, gan kursus “Bezmaksas rīki digitālā satura veidošanai” VDC, gan “Pirmie soļi Canva lietošanā”, ko piedāvāja Ventspils bibliotēka. Kopā šādi pieteikumi ir bijuši no 32 personām par 11 dažādiem kursiem. 

  1. Izglītības pārvalde sadarbībā ar Pašvaldības domes Ekonomikas un iepirkumu nodaļas darbiniekiem kopīgi ar uzņēmējiem vērtē nepieciešamo apmācību iespējas uzņēmumu darbiniekiem, ko kopīgi ar ieinteresētajiem īstenotājiem, piemēram, VT piedāvā. Tā VT tika īstenotas apmācības SIA Bucher Municipal darbiniekiem, apgūstot prasības tehniskajiem mērījumiem, tāpat VT ir nodrošināta ārpusformālajā izglītībā iegūto prasmju atzīšana pavāra kvalifikācijā, kā arī uzsākta profesionālās tālākizglītības programmu “Pavāra palīgs” un “Konditora palīgs” licencēšana, lai nodrošinātu Nodarbinātības Valsts aģentūras pieprasījumu. VA MIC īsteno uzņēmumu darbinieku valodu apguvi, kas īpaši aktuāla kļuva laikā pēc 2022. gada 24. februāra, kad Pašvaldībā tika uzņemts liels skaits Ukrainas bēgļu. VA MIC pēdējo divu gadu laikā pieaugušo izglītībā pēc Covid-19 krīzes ietekmes sāk atjaunoties pieprasījums gan pēc svešvalodu, gan latviešu valodas apguves. Angļu un vācu valodas  gan lietišķai saziņai, gan ikdienas lietošanai pilsētas iedzīvotāji apgūst gan individuāli, gan ražojošo uzņēmumu darbinieku grupu ietvaros. Palielinājusies arī sadarbība ar Izglītības pārvaldi pedagogu profesionālās pilnveides nodrošināšanai: gan zinātniski pētnieciskā darba nodrošināšanai, gan padziļināto mācību kursu, piemēram, fizika un programmēšana, satura pilnvērtīgai izpratnei. 

  1. Izglītības pārvalde ar pašvaldības atbalstu un sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (turpmāk– VATP) un Ventspils Biznesa atbalsta centru (turpmāk - VBAC) nodrošina pārkvalifikācijas programmu, kuras ietvaros iedzīvotāji bez iepriekšējas izglītības vai pieredzes IKT jomā apgūst IKT nozarei nepieciešamās prasmes un iemaņas, tādējādi nodrošinot darba spēku strauji augošajai IKT nozarei pilsētā. Ventspils Augsto tehnoloģiju parkā  ikvienam pieejamas dizaina un prototipēšanas darbnīcas gan uzņēmējdarbībai, gan integrēšanai vispārējās, profesionālās un augstākās izglītības posmos. 

  1. Savukārt, Ventspils Augstskola piedāvā profesionālās augstākās izglītības programmas, kas domātas cilvēkiem, kuri jau strādā, piedāvājot individuālu studiju plānu un elastīgu pieeju, tādējādi atbalstot pārkvalifikācijas iespējas. 

  1. “Europe Direct” informācijas punkts Ventspils bibliotēkā (turpmāk tekstā − VB) organizē nozares ekspertu vadītus seminārus un lekcijas uzņēmējiem. Tāpat VB Mācību centrs piedāvā iedzīvotājiem apgūt digitālās prasmes, prasmi izmantot e-pakalpojumus. 

  1. Ventspils muzeja (turpmāk tekstā − VM) pedagoģiskās programmas tiek integrētas jauno izglītības saturu skolās. Bet muzeja organizētie Viduslaiku lasījumi, Vēstures otrdienu lekcijas, Virtuālā Muzeja lasītava paplašina un turpina izglītības iespējas ikvienam ārpus mācību iestāžu ietvara. 

  1. Būtisks ir VATP ieguldījums zaļākas vides/domāšanas un ilgtspējīgas rīcības sekmēšanā, nodrošinot apmācību visu vecumu iedzīvotājiem, sākot ar jauniešiem līdz senioriem, piemēram, aktivitāšu kopumā “Zaļā misija” kopumā piedalījās 2772 dalībnieki. Līdzīgs pēc būtības bija pasākumu un nodarbību kopums “Aprites ekonomikas pamatprincipi, transformējot koprades darbnīcas”, kuras ietvaros VATP izstrādāta apmācību programma par tēmu “Apritīgi biznesa modeļi”, īstenotas 7 klātienes mācības/darbnīcas, kurās piedalījās 132 unikālie dalībnieki, veiktas mācību dalībnieku aptaujas, balstoties uz kurām apmācību programma tika uzlabota, kā arī izstrādāts digitālais aprites ekonomikas sadarbības rīks, VATP piesaistījis platformai 60 lietotājus un 92 produktus. 

  1. Pēdējos piecos gados Ventspilī ir īstenoti vairāki nozīmīgi projekti, kuru viens no mērķiem ir izveidot ne tikai teicamu infrastruktūru, bet galvenokārt saturisko piedāvājumu izglītības procesa, tajā skaitā mūžizglītības, attīstībai − Ventspils Digitālais centrs un Zinātnes centrs “Vizium”, Ventspils mūzikas vidusskolas un koncertzāles “Latvija” projekts, Ventspils tehnikuma būvniecība un izglītības programmu piedāvājums, Ventspils Augstskolas un Mūžizglītības centra stiprināšana, Ventspils Augsto tehnoloģiju parka un Biznesa atbalsta centra izveidošana un veiksmīga darbība. Katrs no šiem projektiem sniedz būtisku ieguldījumu pieaugušo izglītības piedāvājumā. Katra projekta rezultātā mūžizglītības programmu iesaistījušos iedzīvotāju skaits ir palielinājies. 

Lai nodrošinātu visas iepriekšminētās aktivitātes, mācību īstenošanā tiek piesaistīts augsti profesionāls un pieredzējis personāls, tajā skaitā augstskolu un profesionālās izglītības iestāžu pasniedzēji, nozaru profesionāļi, kuru pieredze vai zināšanas neprasa papildu apliecinājumus. Ir kursi un mācības, uz kurām piesakās un vietas aizpildās ļoti strauji, jo ir pārliecība par pasniedzēju profesionalitāti, piemēram, psiholoģes Diāna Zande un Iveta Aunīte, olimpieši Lauma Grīva un Artūrs Plēsnieks, modes zinātniece Asnate Smeltere un modes vēsturnieks Aleksandrs Vasiļjevs, pētnieks Ilgonis Vilks, žurnālisti Jānis Geste un Uldis Lībietis un daudzi citi. 

PNI programmu piedāvājums ir nosacīti sadalīts vairākās prioritātēs: 

  1. Digitālās prasmes un tehnoloģiju lietojums 

  • Kursi par mākslīgo intelektu un tā pielietojumu senioriem (VB). 

  • Digitālo prasmju pielietošana uzņēmējdarbības attīstībā (VB). 

  • Digitālie rīki vadības procesos  (VB). 

  • Ievads Python programmēšanā (VA MIC) 

  • Drošības un privātuma iestatījumi sociālajos profilos un lietotāju kontos (VB, īpaši tiek uzrunāti seniori) 

  • Finanšu drošība digitālajā vidē (VB, īpaši tiek uzrunāti seniori) 

  • Animēta video veidošana ar bezmaksas rīkiem (VDC) 

  • Ātrie risinājumi ar MS Excel (VDC) 

  • 2D animācija iesācējiem (VDC) 

  • Darbu plānošanas un organizēšanas bezmaksas rīki (VDC) 

  • Izveido savu mājaslapu vienkārši ar Mozello (VDC) 

  • Tiešsaistes  kurss “MS Excel - padomi, triki un mākslīgais intelekts” (VDC) 

  1. Medijpratība 

  • Nodarbība “Digitālais mārketings AI laikmetā” (VB) 

  • Medijpratības aktualitātes un metodes (VB) 

  • Neticami, bet fakts! Medijpratības nodarbība senioriem (VB) 

  • Kurss “Mākslīgais intelekts prezentāciju un tekstu veidošanai” (VDC) 

  • LinkedIn – sociālais tīkls profesionāļiem, darba devējiem un darba ņēmējiem (VDC). 

  1. Personības izaugsme un attīstība 

  • Laika plānošanas prasmes produktivitātei (VB) 

  • Efektīvs CV un motivācijas vēstule (VT) 

  • Svētku uzkodu gatavošana (VT) 

  • Veslīgas garšas Tavā virtuvē (VT) 

  • Šūšana (VA MIC) 

  • Rakstniecības meistarklase ar Kristīni Ulbergu un Andru Manfeldi (VB) 

  1. Vides izglītība un ilgtspēja 

  • Viedais ciems- kā par tādu kļūt? (VB) 

  • Dabas likumi dārzā jeb ilgtspējīga saimniekošana (VB) 

  • Energokopienas un energoefektivitāte (VB) 

  • Tehnoloģiju pēcpusdienas, kurās ir bijušas nodarbības par tēmām “Viedā apkure”, “Saules paneļi” un citi (VDC) 

  • Aktivitāšu kopums “Zaļā misija”, kuras ietvaros notika 81 klimata nodarbība, 6 pop-up darbnīcas, 1 pasākums, kurā īpaši bija aicināti seniori, 6 klimata darbnīcas,  

  1. Valodu apguve un kultūrizglītība. 

  • Angļu valoda ar priekšzināšanām, bez priekšzināšanām un iesācējiem (VAMIC) 

  • Ķīniešu valoda un kultūras tradīcijas (VA MIC) 

  • Latviešu valoda ar priekšzināšanām, bez priekšzināšanām un iesācējiem (VAMIC) 

  • Spāņu valoda ar priekšzināšanām, bez priekšzināšanām un iesācējiem (VAMIC) 

  • Norvēģu valoda ar priekšzināšanām, bez priekšzināšanām un iesācējiem (VAMIC) 

  1. Kursi atsevišķām mērķgrupām. 

  • Nodarbības jauniešiem “Solidaritāte ar Ukrainu un ģeopolitiskais stāvoklis” (VB). 

  • Nodarbība jauniešiem “Ceļojums kosmosā” (VB) 

  • Mākslīgā intelekta rīku izmantošana mācību procesā un skolotāja darbā (VB) 

  • Metālapstrāde (Lokmetinātājs metināšanā ar volframa elektrodu inertās gāzes vidē (TIG)) (VT) 

  • Moodle e-mācību vide (VT) 

  • Digitālo rīku Kahoot, Padlet un Mentimeter pielietojums attālinātajās mācībās (VDC) 

  • Ģimeņu darbnīcas, piemēram, “Drošības eksperts”, “Drošība internetā” un citas (VDC) 

Piemēros sniegtie kursi un mācības ir tikai neliela daļa ieskatam. Ir izveidotas pasākumu sērijas, piemēram tehnoloģiju pēcpusdienas VDC, vēstures lasījumi Ventspils muzejā, vecāku rīti Ventspils bibliotēkā un citi. Ikviens no šiem pasākumiem dod iespēju secīgi apgūt zināšanas noteiktās tēmās. Liela daļa no kursiem, kuri ir uzskaitījumā atkārtojas, jo pēc tā ir pieprasījums. 

Pēdējos trijos gados Ventspilī rīkotās mācības ir apmeklējuši 13001 kursu dalībnieks, tajā skaitā, VDC 6270 personas, VATP 2970 personas, VA MIC 1260 personas, VT 1342 personas, VB 684 personas, VM 473 personas. 

Jau ilgākā laika posmā Pašvaldībā, piedāvājot izglītības pakalpojumu pieaugušajiem, ir meklēti labākie un, iespējams, radošākie risinājumi, tos pielietojot un vērtējot rezultātus. Ņemot vērā pēdējo piecu gadus straujās notikumu un situāciju maiņas, kā iedzīvotājiem piemērotas tiek uztvertas nodarbības tiešsaistē, jo īpaši attiecībā uz apmācībām tehnoloģiju lietošanā, bet vienlaikus tas neizslēdz cilvēku vēlmi sazināties un satikties klātienē. Tāpēc tiek piedāvātas dažādas iespējas. Izglītības pārvalde jau vairākus gadus nodrošina īpašu rīcības programmu īstenošanu, kas sākotnēji tika paredzētas skolēniem, piemēram, digitālo prasmju attīstībā un darbā ar talantīgajiem skolēniem, veicinot viņu uzņēmējspējas un inovatīvo domāšanu, kas rezultējies situācijā, kad ir izaugusi paaudze, kas ikdienā un profesionālajā dzīvē ne tikai izmanto digitālos rīkus, tehnoloģijas ierīces, bet dara to jēgpilni. Šie jaunieši, kas nu jau ir studenti un strādā dažādās jomās, ir gatavi mūsdienu izaicinājumiem. Ņemot vērā investīcijas materiāltehniskās bāzes pilnveidošanā (tajā skaitā tehnoloģijās un atbilstošās programmatūrās) un cilvēkresursos, Ventspils pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzēji – VDC, VT, VA MIC un VB, bija gatavi COVID 19 pandēmijas apstākļiem un varēji strauji pielāgoties situācijai, īstenojot mācības attālināti. Likumsakarīgi, ka turpinot šo programmu īstenošanu, pieaug kursu apmeklētāju skaits, kas vēlas papildināt savas zināšanas tieši informāciju tehnoloģijās, jo Pašvaldībā ir iespējas to apgūt atbilstoši gan zināšanu un prasmju līmenim, gan pasniedzēju personībai, gan kursu norises vietai un veidam. 

Izglītības pārvaldes darbības rezultātā ir izglītības pakalpojumu sniedzējiem ir izdevies izveidot savus nosacītos piedāvājuma profilus, piemēram, tehnoloģiju un digitālo prasmju apmācības pamatā tiek koncentrētas VDC, mācības brīvā laika lietderīgai pavadīšanai un personības izaugsmei, kā arī ar pārkvalifikāciju saistītajās jomās meklējamas VT, Ventspils Bibliotēka ļoti veiksmīgi strādā ar senioriem, piedāvājot attiecīga satura kursus, nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” un Ventspils Biznesa atbalsta centrs īpašu uzmanību pievērš uzņēmējiem un reemigrantiem, Ventspils Muzejā pulcējas rokdarbnieki un vēstures izzinātāji, Ziemeļkurzemes reģionālajā slimnīcā mērķtiecīgi tiek strādāts ar jaunajiem vecākiem un personām, kuras vieno kāda īpaša kaite, lai kopīgi ar pieredzējušiem lektoriem un ārstiem rastu atbildes uz jautājumiem. Šī iestāžu nosacītā profilēšanās rada iespēju piedāvāt plašāku mācību iespējas un uzrunāt ikvienu ventspilnieku klātienes mācībām vai ikvienu cilvēku plašajā pasaulē tiešsaistes nodarbībām. 

Atslēgas vārds pieaugušo izglītības īstenošanā Ventspilī ir SADARBĪBA, jēgpilna RESURSU PLĀNOŠANA un IZLIETOJUMS sabiedrības interesēs. 

Kā tika minēts iepriekš tekstā, Izglītības pārvaldes kā par pieaugušo izglītības īstenošanas veicināšanu atbildīgās iestādes galvenais uzdevums ir nodrošināt, ka sadarbībā starp partneriem un izglītības pakalpojuma sniedzējiem ieguvējs ir ikviens Pašvaldības iedzīvotājs, kurš ir gatavs iegūt jaunas vai pilnveidot esošās zināšanas, iemaņas un kompetences. Ikviena no iesaistītajām iestādēm nodrošina ne tikai vietējo, bet arī reģionālo un starptautisko sadarbību, kas nodrošina nemainīgi augstu izglītības pakalpojuma sniegšanu. 

Lai noskaidrotu darba devēju vajadzības, gan darba sanāksmēs, gan kopīgos pasākumos tiek noskaidrots viņu viedoklis, piemēram, VT tika veikta visu sadarbības partneru (darba dēvēju/uzņēmēju) aptauja, lai skaidrotu viņu intereses un nepieciešamības pēc noteiktas kvalifikācijas speciālistiem, viņu skaitu un kompetencēm. Plānots, ka VT šādu aptauju 2025.gada pavasarī veiks atkārtoti. Vairākas no iestādēm, kas ir pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzējas, ir dažādu nozaru asociāciju biedres, piemēram Mašīnbūves un metālapstrādes asociācija, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija, Latvijas elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācija, kas nodrošina tūlītēju piekļuvi datiem un aktuālajai informācijas, kas noteikti sekmē jēgpilna mācību piedāvājuma sagatavošanu iedzīvotājiem un darba devējiem. Vienlaikus šī sadarbība ar darba devējiem un nozaru asociācijām sekmē uzņēmēju “līdzatbildību” izglītības nodrošināšanā, jo kursu un apmācību programmu saturs tiek izstrādāts tiešā sadarbībā ar uzņēmējiem, mācību nodrošināšanā tiek piesaistīti ne tikai izglītības iestāžu mācībspēki, bet arī attiecīgo jomu profesionāli, kuriem ir liela praktiskā darba pieredze, kas īpaši būtiski ir jomās, kas saistītas ar tehnoloģiju lietošanu. Izvērtējot kursu un mācību novērtējuma anketas, kā īpaši veiksmīgi tiek izcelti tie kursi, kuros mācības nodrošinājuši pieredzējuši profesionāļi, piemēram, vairākkārt pilnībā nokomplektētas ir VT rīkotās meistarklases ēdienu gatavošanā, ko vadījuši šefpavāri I.Ladigs, E.Balodis, H.Saušs, P.Silarājs, Ventspils bibliotēkā vairākkārt īstenotas nodarbības, ko vada Kuldīgas Digitālo inovāciju centra vadītājs A.Gustovskis tēmās, kas skar mākslīgā intelekta pielietojumu un citi. 

Izglītības pārvaldes darbinieku vadībā, tiekoties sanāksmēs, pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzēju pārstāvji pārrunā sniegto izglītības pakalpojumu kvalitāti, problēmsituācijas un iespējamos to risinājumus. Tiek pārrunāts jautājums par klientu apmierinātības rādītājiem, ko definējusi kā prioritāti ir ikkatra iestāde un organizācija, kas sniedz izglītības pakalpojumu pašvaldībā. Arī no mūžizglītības kopkatalogā iegūstamās informācijas var secināt, ka iedzīvotāji labprāt izmanto piedāvātos kursus un sniedz atgriezenisko saiti par to īstenošanu. 

Visās iestādēs tiek apkopota informācija par kursu kvalitāti, rezultātā 96% apmeklētāju to vērtē kā teicamu un izcilu, bet 4% kā labu. Piemēram, VT, kurā ir ieviesta kvalitātes vadības sistēma un iestādē esošie  procesi jau vairāku gadu garumā sertificēti atbilstoši ISO 9001:2015 standartam, kā viens no priekšnoteikumiem resertifikācijai ir klientu apmierinātības mērījumi, līdzīgi tas ir arī citās iestādēs, ik gadus izvērtējot iestādes darba kvalitāti. Ja tiek saņemti ierosinājumi darbības pilnveidošanai, piemēram, kursu noslēgumā tiek izteikti priekšlikumi kursu tēmu paplašināt, tas tiek izvērtēts un piedāvātas papildu tēmas citu kursu ietvaros.  

Izvērtējot kursu rīkošanas pieredzi, kā īpaši nozīmīgu un būtisku veiksmīgai norisei gan kursu dalībnieki, gan rīkotāji atzīst gan piesaistītā pasniedzēja darba kvalitāti un pieredzi, gan arī būtiska ir cenas un saņemtā pakalpojuma atbilstība. Vienlaikus kā būtisks risks kursu rīkotājiem ir apmeklētāji, kuri piesakās mācībām, bet uz tām dažādu apsvērumu vadīti neierodas. Tiek meklēti dažādi risinājumi, lai šo risku samazinātu, piemēram, avansa maksājumi. Šāds apmaksas princips tika ieviests VT rīkotajā neformālās izglītības programmā bērniem “Drošība. Radošums. Kultūra”, kur 30 bērni no 7 līdz 12 gadu vecumam 10 mēnešu garumā (no 2023. gada septembra līdz 2024. jūnijam) apguva dažādas tēmas pieredzējušu profesionāļu vadībā, piemēram žurnālists Jānis Geste, ētera personība Roberto Meloni, gleznotāja Anna Orniņa, režisore Inita Pelse, dziedātājs Mārtiņš Ruskis, viesmīlības eksperte un restorāna Whitehouse direktore Inese Vīcupa un citi. Visi bērni, kuri mācības uzsāka, tās arī pabeidza, šajā mācību gadā programma tika izsludināta atkārtoti un grupas ir pilnībā nokomplektētas. Vienlaikus šajā ekonomiskajā situācijā pieprasītas ir Pašvaldības finansētas mācību programmas dažādām mērķgrupām. 

Ņemot vērā, ka Pašvaldībā nozīmīgākie pieaugušo izglītības pakalpojuma sniedzēji ir pašvaldības vai valsts iestādes, būtisks ir resursu nodrošinājums un normatīvo aktu ievērošana resursu plānošanā un izlietošanā. Izglītības pārvaldē ik gadus tiek skatīta informācija par iestāžu, tajā skaitā VT un VA MIC plānoto finansējumu apmācību rīkošanai, kā arī par nepieciešamo atbalstu. Vienlaikus iestādes, apzinoties iespējamos slikta pakalpojuma sniegšanas riskus, kas būtiski varētu ietekmēt iestādes reputācijas riskus, ļoti lielu uzmanību pievērš mācību nodrošināšanai piesaistīto pasniedzēju kvalifikācijai un nepieciešamajam materiāltehniskajam nodrošinājumam. Līdz ar to nav bijuši gadījumi, kad būtu saņemts kursu viduvējs vai negatīvs novērtējums. 

Kristīne Vāgnere-Davidova