2025. gada 5. martā Eiropas Komisija iepazīstināja ar Eiropas Komisijas galveno iniciatīvu - Prasmju apvienību. Tā tiek īstenota pirmajās 100 dienās, drīz pēc Konkurētspējas kompasa un “Tīras rūpniecības nolīguma” pieņemšanas, ņemot vērā prasmju būtisko nozīmi Eiropas konkurētspējas un ilgtspējīgas labklājības nodrošināšanā. 

Prasmju apvienībā ir izklāstīta visaptveroša stratēģija prasmju un darbaspēka trūkuma novēršanai visā Eiropas Savienībā. Tajā sniegts holistisks redzējums par prasmēm, kas iegūtas visos līmeņos, visos vecuma posmos neatkarīgi no tā, kā un kur tās iegūtas, tostarp pāri robežām. Tā sniedz vienotu redzējumu, apvienojot visus elementus - rīcību, ieguldījumus un pārvaldību. Tā savieno visus aspektus, cenšas pārvarēt atsevišķas jomas un pastiprināt. Tā uzsver, ka prasmes ir kolektīva atbildība. 

Prasmju apvienība koncentrējas uz rīcību četros virzienos:  

  • prasmju veidošana kvalitatīvām darbavietām un dzīvei; 

  • elastīga darbaspēka prasmju uzlabošana un pārkvalificēšana;  

  • prasmju aprite, lai atraisītu vienotā tirgus pilnu potenciālu; 

  • talantu piesaiste, attīstība un noturēšana. Tā stiprina esošās iniciatīvas un vajadzības gadījumā ievieš jaunus pasākumus.  

Prasmju apvienība noteiks Komisijas darba virzienus prasmju jomā visam šim pilnvaru laikam. Paziņotais darbību kopums atspoguļo vērienīgu un visaptverošu pieeju prasmju politikai ES. 

Prasmju apvienība atbalstīs Eiropas Savienības cilvēkkapitāla attīstību, lai stiprinātu ES konkurētspēju. Prasmju apvienība ir viena no galvenajām iniciatīvām, kas tiks īstenota Komisijas pirmajās 100 darba dienās:   

  • nodrošinās augstāku pamatprasmju līmeni, piemēram, izmantojot pamatprasmju atbalsta izmēģinājuma programmu; 

  • nodrošinās pieaugušajiem mūžizglītības iespējas regulāri paaugstināt un pārkvalificēties, piemēram, izmantojot Prasmju garantijas izmēģinājuma programmu; 

  • veicinās darbā pieņemšanu uzņēmumos visā ES, piemēram, izmantojot Prasmju pārnesamības iniciatīvu; 

  • piesaistīs un noturēs Eiropas ekonomikai vajadzīgās prasmes un talantus, piemēram, ar pasākumu “Izvēlies Eiropu”, lai piesaistītu talantīgākos talantus visā pasaulē; 

  • izveidos spēcīgu pārvaldības pamatu, balstoties uz jauno Eiropas Prasmju augsta līmeņa padomi, kuras darbību nodrošinās Eiropas Prasmju izlūkošanas novērošanas centrs. 

Šī iniciatīva ļaus cilvēkiem visā Eiropā, sākot no skolas vecuma bērniem līdz pat pensijas vecuma cilvēkiem, apgūt prasmes, kas viņiem nepieciešamas, lai attīstītos. Tā arī veicinās prasmju pārnesamību visā kontinentā, izmantojot brīvu zināšanu un inovāciju apriti. 

Komunikāciju par Prasmju apvienību papildina Rīcības plāns par pamatprasmēm un STEM izglītības stratēģiskais plāns, lai uzlabotu prasmes dabaszinātnēs, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā, veicinātu STEM karjeru, piesaistītu vairāk meiteņu un sieviešu un palielinātu sagatavotību pārejai uz digitālajām un tīrām tehnoloģijām.   

Jauni mērķi 2030. gadam 

Komisija ierosina vairākus jaunus mērķus līdz 2030. gadam: 

  • Nepietiekamam sasniegumam īpatsvaram lasītprasmē, matemātikā, dabaszinātnēs un digitālajās prasmēs jābūt mazākam par 15 %, savukārt labākajiem sasniegumiem lasītprasmē, matemātikā un dabaszinātnēs jābūt vismaz 15 %; 

  • Vidējā līmeņa sākotnējā profesionālajā izglītībā un apmācībā STEM jomās uzņemto studentu īpatsvaram vajadzētu būt vismaz 45 %, no kuriem vismaz viena no četriem izglītojamiem ir sieviete; 

  • Trešā līmeņa izglītībā STEM jomās studējošo īpatsvars būtu vismaz 32 %, un vismaz divas no pieciem studentiem būtu sievietes; 

  • IKT doktorantūras programmās studējošo īpatsvaram jābūt vismaz 5 %, no kuriem vismaz viena no katriem trim studentiem ir sieviete 

Izglītības un mācību ceļā veidot stabilu pamatu 

Izglītībai un mācībām ir būtiska nozīme kvalitatīvu darbavietu un dzīves kvalitātes nodrošināšanā, piemēram, tiks atbalstīta lasīt un rakstītprasme, matemātika, dabaszinātnes, digitālās un pilsoniskās prasmes, izmantojot pamatprasmju atbalsta izmēģinājuma programmu. Kopā ar dalībvalstīm Komisija izstrādās un finansiāli atbalstīs efektīvu intervences pasākumu sistēmu (piemēram, agrīna brīdināšana, uzraudzība, individualizēts atbalsts, tīkli). Šī shēma bērniem un jauniešiem, kuriem ir grūtības apgūt pamatprasmes, uzlabos viņu sasniegumu līmeni. 

Regulāra kvalifikācijas celšana un pārkvalificēšanās kā jauna norma 

Jaunu prasmju pilnveidošanai būtu jākļūst par regulāru un būtisku cilvēku profesionālās dzīves sastāvdaļu mūsu ekonomikā, kas attīstās. 

Komisija izstrādās prasmju garantijas izmēģinājuma projektu. Šī shēma piedāvās pārstrukturēšanas procesos iesaistītajiem vai bezdarba riskam pakļautajiem darba ņēmējiem iespēju turpināt karjeru citā uzņēmumā vai citā nozarē. 

ES racionalizēs un stiprinās ES Prasmju akadēmijas, kas nodrošina prasmes, kuras uzņēmumiem vajadzīgas, lai īstenotu pāreju uz videi nekaitīgu ekonomiku un “tīras rūpniecības vienošanos”. 

Palīdzība kvalificētu darbinieku brīvai pārvietošanās brīvībai 

Vienotā tirgus potenciālu pilnībā atraisīs prasmju aprite. Lai darba ņēmējiem un uzņēmumiem pavērtu plašākas iespējas, prasmju pārnesamības iniciatīva atvieglos prasmju un kvalifikāciju atzīšanu visā ES neatkarīgi no to iegūšanas vietas. Šī iniciatīva veicinās digitālo kvalifikāciju izmantošanu. 

Eiropas savienība − talantu magnēts 

Prasmju apvienība stiprinās ES spēju piesaistīt, attīstīt un noturēt talantīgus cilvēkus no ES un visas pasaules. 

Piemēram, Komisija uzsāks Marijas Sklodovskas-Kirī vārdā nosaukto izmēģinājuma projektu “Izvēlies Eiropu” ar 22,5 miljonu eiro budžetu, lai piesaistītu talantus visā pasaulē, piedāvājot lieliskus zinātniskā darba un nodarbinātības apstākļus un karjeras iespējas. 

Turklāt, tiklīdz Parlaments un Padome to būs apstiprinājuši, Komisija izveidos ES talantu rezervi, lai pieņemtu darbā zinātniekus no valstīm ārpus ES visos kvalifikācijas līmeņos, jo īpaši tajās profesijās, kurās jūtams liels nodarbināto trūkums. Šogad tiks iesniegta vīzu stratēģija, lai vēl vairāk atbalstītu labāko studentu, apmācītu darbinieku un pētnieku ierašanos. 

Stingra jaunā pārvaldība 

Lai īstenotu Prasmju apvienību, būs vajadzīga kolektīva atbildība un lielāki centieni, ieguldījumi un efektīva reformu īstenošana. Tādēļ Prasmju apvienības pamatā būs spēcīga pārvaldība, ko nodrošinās Eiropas Prasmju novērošanas centrs. Novērošanas centrs sniegs datus un prognozes par prasmēm un ļaus agrīni brīdināt par prasmju trūkumu kritiskās vai stratēģiskās nozarēs. 

Jauna Eiropas Prasmju augsta līmeņa padome apvienos izglītotājus, uzņēmumu vadītājus un sociālos partnerus, lai ES politikas veidotājiem sniegtu visaptverošu ieskatu par prasmēm. Balstoties uz Novērošanas centru, valde nodrošinās koordinētu redzējumu un noteiks vajadzīgos drosmīgos pasākumus, lai stiprinātu mūsu cilvēkkapitālu. 

Tā kā cilvēkkapitāls, izglītība un prasmes ir būtiski svarīgi Eiropas konkurētspējas nodrošināšanai, Komisija plāno Eiropas pusgada ciklā ieviest jaunu ES-27 ieteikumu par izglītību un prasmēm, lai vadītu dalībvalstis un attiecīgos dalībniekus. 

 

Informācijas avoti: 

A Union of Skills (Communication) 

Union of Skills website 

Questions & Answers 

Union of Skills factsheet 

Skills development, labour and skills shortages – factsheets for all 27 Member States (Cedefop) 

Action Plan on Basic Skills 

STEM Education Strategic Plan 

Action Plan on Basic Skills factsheet 

STEM Education Strategic Plan factsheet