- 19. un 21. janvārī notika virtuāla studiju vizīte Īrijā par augstākās izglītības un zinātnes sistēmu, tostarp akadēmisko karjeru. No Latvijas studiju vizītē piedalījās akadēmiskās karjeras ietvara izstrādes darba grupa un Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas pārstāvji.
Pirmajā vizītes dienā dalībnieki tikās ar Īrijas Turpmākās un augstākās izglītības, pētniecības, inovācijas un zinātnes departamenta (ministrijas) un Augstākās izglītības iestādes pārstāvjiem, lai uzzinātu par augstākās izglītības un sistēmas vadību valsts līmenī. Pēc tam sekoja tikšanās ar Īrijas Universitāšu asociācijas un Tehnoloģiju augstākās izglītības asociācijas pārstāvjiem, lai uzzinātu par abu asociāciju funkcijām un darbības aspektiem. Otrajā dienā dalībnieki tikās ar Valsts foruma par mācīšanas un mācīšanās procesa uzlabošanu augstākajā izglītībā, kā arī Īrijas skolotāju arodbiedrības pārstāvjiem. Šajā vizītes dienā diskusiju centrā bija dažādi akadēmiskās karjeras aspekti, piemēram, mācīšanas un mācīšanās procesa uzlabošana, šī procesa analītika – indikatori tā novērtēšanai utml., akadēmiskā personāla darba līgumu veidi, slodze, atalgojuma līmeņi, sociālās garantijas, pensionēšanās nosacījumi utml. Vizītes noslēgumā dalībnieki reflektēja par saviem galvenajiem ieguvumiem no šī vizītes.
Galvenie secinājumi
Īrijas augstākās izglītības un zinātnes sistēma ir ļoti dinamiska. Visi tās lielākie dalībnieki seko Īrijas sistēmas darbībai, salīdzinot to ar Eiropas un starptautiskajām tendencēm. Īrijas sistēma īpaša ar to, ka salīdzinoši tik mazā valstī darbojas tik ļoti daudz dažādu dalībnieku, un tie visi ir apņēmušies nodrošināt, ka Īrijas augstākās izglītības un zinātnes sistēma darbojas optimāli.
Īrijas sistēmas veiksmes faktori:
- Vienošanās par ilgtermiņa valsts stratēģiju ar skaidriem mērķiem, tostarp ļoti stingru apņemšanos attiecībā uz izglītību, tostarp – augstāko izglītību.
- Ministrija izvirza nosacījumus, lai iestādes varētu strādāt optimāli. Tai ir vīzija un tā nodrošina, ka sistēma darbojas labi. Ar atsevišķām institūcijām strādā Augstākās izglītības iestāde.
- Izstrādājot augstākās izglītības un zinātnes politiku, notiek daudz konsultāciju, lai nodrošinātu, ka visi galvenie dalībnieki ir iesaistīti.
- Nozarē tiek veicinātas prakses kopienas. Valsts forums par mācīšanas un mācīšanās procesa uzlabošanu augstākajā izglītībā ir viens no daudziem prakses kopienu piemēriem.
- Jaunām iniciatīvām ir pieejams sākuma finansējums. Pārmaiņas tiek stimulētas šādā veidā.
- Daudz pētījumu, lai pārbaudītu, cik labi sistēma darbojas. To dara dažādi sistēmas dalībnieki. Augstākās izglītības iestāde un institūcijas tam nodrošina labu datubāzi.
- Spēcīga starptautiskā orientācija un daudz starptautisku salīdzinošu novērtējumu, ko veikuši gan valsts līmeņa dalībnieki, gan institūcijas.
Vairāk informācijas kopsavilkumā par vizītē uzzināto un diskutēto: