Skolēni ķīmijas stundā, priekšplānā pusis lej šķīdumu kolbā, viņam mugurā ir balts halāts un aizsargbrilles.

Līdz 29. aprīlim Latvijas skolās norisināsies Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas (OECD PISA) izmēģinājuma pētījums. Izmēģinājuma pētījumā Latvijā uzrunāti piedalīties aptuveni divi tūkstoši piecpadsmitgadīgo skolēnu no gandrīz 60 skolām.

Tā mērķis ir pārbaudīt OECD izglītības ekspertu veidotos pētījuma instrumentus un tā veikšanas kārtību dalībvalstīs, lai varētu sagatavoties PISA 2025 pamatpētījumam, kurā plāno piedalīties 91 pasaules valsts. Latvijā pamatpētījuma norise paredzēta no 2025. gada 18. marta līdz 12. maijam.  

“PISA pētījums ir viens no nozīmīgākajiem starptautiskajiem salīdzinošajiem izglītības pētījumiem, kas vērtē, cik veiksmīgi valstu izglītības sistēmas nodrošina galveno kompetenču apguvi skolēniem - lasīšanu, matemātiku un dabaszinātnes. Latvija pētījumā piedalās jau vairāk nekā 20 gadus, un tas mums ļauj izvērtēt tendences un izmaiņas gan mūsu izglītības sistēmā, gan pasaulē kopumā. Izmēģinājuma pētījums ir nozīmīgs rīks, kā nodrošināt pēc iespējas kvalitatīvāku datu ieguvi un pamatpētījuma norisi. Tāpēc pateicamies tām skolām un skolēniem, kuri ar savu dalību izmēģinājuma pētījumā sniegs ieguldījumu šī starptautiski tik būtiskā izglītības datu avota pilnveidē,” atzīmē Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Ilze Saleniece.

Izmēģinājuma pētījumu Latvijas skolās īstenos Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki. “Praktiski izmēģinājuma pētījums norit tāpat kā pamatpētījums. Tā galvenais uzdevums ir pārbaudīt un aprobēt gan tiešsaistes testēšanas procedūru, gan testa uzdevumus un skolēna un skolas apaujas,” skaidro pētījuma vadītāja Rita Kiseļova.

OECD PISA ir lielākais starptautiskais skolēnu kompetenču novērtēšanas pētījums, kurā jau kopš 2000. gada tiek vērtēts un starptautiski salīdzināts piecpadsmitgadīgu skolēnu sniegums trijās galvenajās kompetencēs – lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs. OECD PISA 2025 galvenā satura joma ir dabaszinātnes. Tas nozīmē, ka apmēram puse visu testa uzdevumu ir dabaszinātņu, bet pārējie – lasīšanas, matemātikas, kā arī jaunās inovatīvās jomas – mācīšanās digitālajā vidē – uzdevumi.

Vairāk par OECD PISA pētījumu

Vairāk par PISA 2025 dabaszinātņu ietvaru un uzdevumiem

Dalība pētījumos īstenota ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.2.5. pasākuma "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"  ietvaros, to līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds Plus.