Šonedēļ Jūrmalā tiekas starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma PIRLS 2026. gada cikla nacionālie koordinatori. Darba sanāksmes mērķis ir gatavoties 2026. gadā plānotajam ceturto klašu skolēnu lasītprasmes pētījumam. Pētījumu organizē Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija IEA.
“Mēs, izglītības politikas veidotāji, esam ļoti ieinteresēti uzzināt vairāk par 21. gadsimta bērnu lasītprasmi. Mūs interesē ne tikai Latvijas situācija salīdzinājumā ar citām valstīm, bet arī galvenie faktori, kas ietekmē lasītprasmi un tas, kādas ir efektīvas iniciatīvas lasītprasmes uzlabošanai,” sanāksmes sākumā, uzrunājot klātesošos, pauda Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts sekretāra vietniece – Politikas iniciatīvu un attīstības departamenta direktore, valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Ilze Saleniece. “Tāpēc vēlos jums visiem pateikties par jūsu ārkārtīgi svarīgo darbu – palīdzēt saprast, kā attīstīt mūsu skolēnu lasīšanas kompetenci. Jūsu uzdevums – izstrādāt un pilnveidot vispiemērotākos instrumentus, lai pēc iespējas precīzāk vērtētu skolēnu lasīšanas prasmes, – ir ārkārtīgi svarīga šī darba sastāvdaļa.”
I. Saleniece uzsvēra, ka jaunajā PIRLS ciklā Latvijas ceturto klašu skolēnu lasītprasme pirmo reizi tiks vērtēta datorizēti. “Mēs ceram, ka pētniecības instrumenti ir izstrādāti tā, lai patiesi izmērītu ceturtklasnieku lasītprasmi, un ka skolēnu datorprasmes līmenis šajā mērījumā nebūs nozīmīgs rezultātus ietekmējošais faktors,” atzīmēja Valsts sekretāra vietniece.
I. Saleniece pateicās IEA par augstas kvalitātes izglītības pētījumu organizēšanu starptautiskā līmenī un centieniem padarīt izglītības pētījumus pieejamākus gan izglītības lēmumu pieņēmējiem, gan praktiķiem skolās. “Lai no pētījumiem iegūtu pēc iespējas vairāk, būtiska ir sadarbība starp pētniekiem, rīcībpolitikas veidotājiem un praktiķiem. Mūsu kopīgais uzdevums ir veidot vidi un kultūru, kur esam ieinteresēti un gatavi dalīties ar pētījumiem un tos izmantot katrs savā darbā ar mērķi uzlabot lasīšanas kompetenci mūsu sabiedrībā,” uzsvēra I. Saleniece. Viņa uzsvēra, ka viens no Latvijas nacionālajiem mērķiem ir aplūkot PIRLS datus vienkopus ar citiem gan starptautiskiem, gan nacionāla mēroga novērtējumiem, lai padziļināti analizētu Latvijas skolēnu sniegumu, kā arī izmantot citu valstu pieredzi, lai sagatavotu metodoloģiskus ieteikumus skolotājiem darbam skolā un klasē.
Starptautiskais lasītprasmes pētījums notiek kopš 2001. gada un tiek organizēts reizi piecos gados. Latvija tajā piedalīsies piekto reizi. Pētījums ietver ne vien skolēnu testus, bet arī skolēnu vecāku, literatūras un latviešu valodas skolotāju un skolas direktoru aptaujas, kas ļauj papildus izvērtēt arī skolēnu mācību darba kontekstu un apkārtējās vides ietekmi uz mācību rezultātiem.
Latvijā rīkotās darba sanāksmes laikā eksperti iecerējuši pārskatīt plānotos PIRLS 2026. gada pētījuma instrumentus, tostarp literāros un ePIRLS testus, kā arī novērtēšanas rokasgrāmatas un kontekstuālās anketas. Tāpat plānots apspriest PIRLS 2026 lauka pētījuma aptaujas procedūras.
Pētījums Latvijā tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros.